Sanna Lehto ja Antonina Sedakova sijoittuivat Hyères-kilpailussa

Aalto-yliopiston vaatesuunnittelun opiskelija Antonina Sedakova ja alumni, valokuvaaja Sanna Lehto sijoittuivat tänä vuonna arvostetussa Hyèresin muodin ja valokuvauksen kilpailussa Ranskassa.
Alumni, valokuvaaja Sanna Lehto.

Antonina Sedakova sai yhteistyökutsun kiinalaisen Exception de Mixmind -merkin kanssa kokoelmallaan "Communication Tube" ja valokuvaaja Sanna Lehto sai yleisöpalkinnon kuvasarjallaan "Morphologies".

"On ollut upea kokemus saada olla osa Hyères-festivaalia. Olen tavannut valtavasti uusia ihmisiä ja olen oppinut puhumaan taiteestani sujuvammin", Lehto kertoi.

Antonina Sedakova. Photo © Chris Vidal Tenomaa

"Kokoelmani perustuu 1980-luvun neuvostoliittolaiseen nuorisokulttuuriin. Kun äitini oli opiskelija, hänen oli pakko työskennellä huonosti käyttäytyvien nuorten uudistumisleireillä. Halusin vangita tuon ajan ilmeen ja energian", sanoo Sedakova.

Sedakova ja Lehto olivat kaksi viidestä aaltolaisesta Hyères-finalistista. Mukana olivat myös vaatesuunnittelijat Anna Isoniemi ja Linda Kokkonen sekä alumni, valokuvaaja Jaakko Kahilaniemi.

Hyèresistä

Kansainvälinen Hyèresin muodin ja valokuvauksen festivaali on järjestetty Hyèresissä Ranskassa vuodesta 1985 lähtien. Nyt 33. vuonnaan se on yksi maailman arvostetuimmista kilpailuista nuorille suunnittelijoille ja valokuvaajille. Festivaalin tuomariston puheenjohtajana toimii Berlutin entinen luova johtaja Haider Ackermann. Aiempia Grand Prix -voittajia ovat Saint Laurentin luova johtaja Anthony Vaccarello ja Lacosten Felipe Olivera Baptista.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.