SCI-projektikurssilla esiteltiin ratkaisuja tuki- ja liikuntaelinvaivoihin ja festivaalikansan hygieniaan

Vuosittain järjestettävän SCI-projektikurssin teemana oli terveys ja hyvinvointi.
Vesi-ilmapallojen heittopeli. Kuva: Matti Ahlgren.

Opiskelijat olivat tarttuneet terveyden ja hyvinvoinnin teemaan käytännönläheisellä otteella hyödyntäen muun muassa automatiikkaa, älykkäitä järjestelmiä, kännykkäapplikaatioita ja sensoreita.

Älytuoli – älä huoli –ratkaisun kehittäneet Tarmo Asikainen, Markus Hirvensalo, Miikka Runolinna, Hannes Karppila, Unna Lauranto ja Alvar Kallio kehittivät älykkään tuolin, joka sensoreiden avulla seuraa käyttäjän istuma-asentoa ja antaa neuvoja asennon parantamiseksi tai jaloittelutauon pitämiseksi.

Älytuolissa on oikeastaan kyse matosta, jonka voi laittaa minkä tahansa tuolin päälle. Älytuolia kehitettäessä haastateltiin fysioterapeutteja, urheilijoita, konsultteja ja tutkijoita. Neljä viidestä älytuolitestaukseen osallistuneesta oli valmis hankkimaan tuotteen itselleen.

Älytuolisovellus kerää dataa pidemmältä ajalta, ja antaa sanallista palautetta kerätyn datan perusteella. Dataa voi hyödyntää vaikkapa fysioterapeutti.

Toinen opiskelijaryhmä - Lauri Lappalainen, Tommi Jäske, Bent Harnist, Elmer Bergman, Pontus Heir ja Jaakko Pere – lähti ennakkoluulottomasti hakemaanratkaisua festivaalien ja muiden joukkotapahtumien hygienian varmistamiseksi. He haastattelivat festivaalijärjestäjiä Tuska-festivaalia myöden.

Heidän ratkaisunsa on festivaalien värikäs vetonaula, vesi-ilmapallojen heittopeli, jossa kädet peseytyvät kuin ohimennen samalla kun palloja noukitaan vedestä. Vesi-ilmapallojen vedessä on pesunestettä ja vesi myös kierrätetään.

Heittopeliä on testattu festivaalikävijöillä, ja sitä on pidetty helppona, hauskana ja tehokkaana tapana pestä kädet.

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.