Sensual Mathematics -näyttely Heurekassa

Aalto-yliopiston kurssin ”Kristallikukkia peilisaleissa: Matematiikka kohtaa taiteen ja arkkitehtuurin” loppunäyttely

Aalto-yliopiston poikkitieteellisen kurssin opiskelijoiden loppunäyttely on konkreettinen avaus tieteen ja taiteen vuorovaikutuksen lisäämiseksi. Se murtaa matematiikkaan liittyviä kliseitä nostamalla alan syvällisiä ilmiöitä ihmisten kokemuksen tasolle.

Ennakkoluuloton ja rajoja rikkova yhteistyö kiinnittää huomion laajempiin merkitysyhteyksiin ja mahdollistaa monenlaisten päämäärien tavoittelun. Aito kohtaaminen haastaa lokeroituneen tradition varhaiskasvatuksesta tutkijakoulutukseen ja luo innostavan esimerkin uusista toimintamahdollisuuksista.  Kurssin opiskelijat edustavat Aallon eri kouluja kandivaiheesta jatko-opiskelijoihin.

Näyttely “Sensual Mathematics” tuo näkyväksi opiskelijoiden tulkintoja matematiikan ja taiteen kiinteästä vuoropuhelusta matalaulotteisen geometrian ja topologian aloilla. Pystysuuntaiset teokset muodostavat luonnollisen tilan, jonka siimeksessä vierailija voi kulkea kuin metsässä.

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa