Seppo Junnila nimitetty Insinööritieteiden korkeakoulun varadekaaniksi

Junnilalla on laaja kokemus rakennetun ympäristön ja rakentamisen aloilta. Hän tutkii muun muassa keinoja hillitä ilmastonmuutosta soveltamalla elinkaariajattelua kaupunkirakentamisessa.
Seppo Junnila

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä on nimittänyt professori Seppo Junnilan Insinööritieteiden korkeakoulun tutkimuksesta vastaavaksi varadekaaniksi. Hänen kolmivuotinen kautensa alkaa 1.9.2021. Professori Pentti Kujala jatkaa korkeakoulun innovaatiotoiminnasta ja vaikuttavuudesta vastaavana varadekaanina.

”Arvostan Seppo Junnilan visionääristä ajattelua ja hänen laajaa kokemustaan rakennetun ympäristön ja rakentamisen aloilta. Tutkimus tarvitsee menestyäkseen riittävän rahoituksen ja Junnila tuntee hyvin tärkeimmät tutkimusrahoitusmuodot, kuten Suomen Akatemian ja strategisen tutkimuksen rahoituksen (STN) sekä Business Finlandin sekä EU:n tutkimusrahoituksen. Uskon siitä olevan etua koko koulun tutkimukselle. Myös tohtorikoulutuksen kehittäminen on lähellä hänen sydäntään”, sanoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

Seppo Junnila työskentelee kiinteistöliiketoiminnan professorina rakennetun ympäristön laitoksella. Hänen tutkimuksensa painottuu elinkaariajattelun teknologioihin ja elinkaarijohtamiseen kaupunki- ja kiinteistökehityksessä, kestävään kiinteistötalouteen sekä lean-ajatteluun, innovaatioihin ja yrittäjyyteen kiinteistö- ja palvelualalla. Professori Junnila on johtanut useita suuria tutkimushankkeita, joissa on ollut mukana kymmeniä teollisuuskumppaneita. Tällä hetkellä hän ohjaa kahdentoista tohtorikoulutettavan ryhmää.

Professuurin ohella Junnila on toiminut dosenttina Tampereen teknillisessä yliopistossa kiinteistöjen ja rakennetun ympäristön elinkaaren tutkimuksessa. Hän on työskennellyt useita kertoja vierailevana tutkijana Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä ja Stanfordin yliopistossa.

Ennen akateemista uraa Junnila työskenteli lukuisissa konsultointialan tehtävissä, esimerkiksi liiketoiminnan kehittämispäällikkönä ja osastopäällikkönä sekä liiketoimintajohtajana Suomen Innovaatiorahastossa (Sitra).

Junnila väitteli vuonna 2004 Teknillisessä korkeakoulussa, rakennus- ja ympäristötekniikan osastolla aiheesta The environmental impact of an office building throughout its life cycle. Väitöskirja sai Suomen Rakennusinsinööriliiton vuoden parhaan väitöskirjan apurahan.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.