Seuranta- ja ennakointityö helpottaa navigoimista muuttuvassa maailmassa

PERUS-SKENE-hankkeen viimeisessä, neljännessä työpajassa käsiteltiin alue- ja yhdyskuntarakenteen ennakointi- ja seurantajärjestelmän toimintamallia.
PERUS-SKENE-hankkeen logo.

PERUS-SKENE-hankkeen neljäs työpaja järjestettiin etäyhteyksin keskiviikkona 23.3.2022 12.30-16.00. Työpajassa käsiteltiin alue- ja yhdyskuntarakenteen ennakointi- ja seurantajärjestelmän toimintamallia, joka tuo yhteen kaikkea hankkeen aikana tehtyä työtä. Hankkeen nyt loppuneen työpajasarjan jälkeen järjestetään loppuseminaari, jossa esitellään hankkeessa tehtyä työtä. Seminaari järjestetään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana loppukeväästä tai alkukesästä.

Tilaisuuden avasi hankkeenohjausryhmän jäsen Teemu Eriksson valtiovarainministeriöstä, minkä jälkeen Raine Mäntysalo Aalto-yliopistosta piti tilannekatsauksen hankkeen etenemiseen. Tämän jälkeen hankkeen tutkijat alustivat päivän teemaa. Aluksi Mikko Airikkala Aalto-yliopistosta avasi villien korttien merkitystä osana ennakointia ja hanketta, minkä jälkeen siirryttiin pohtimaan toimintamalliin sisältyvää vuorovaikutusta ja koordinoitumista Aalto-yliopiston tutkijoiden toimesta. Raine Mäntysalo käsitteli vertikaalista vuorovaikutusta valtio- ja aluetasojen välillä osana toimintamallia, minkä jälkeen Anu Castrén pohti horisontaalista koordinoitumista eri valtionhallinnon toimijoiden välillä. Tämän jälkeen SYKE:n tutkijat Santtu Karhinen ja Antti Rehunen kävivät läpi toimintamalliin kuuluvaa kestävyysarviointia sekä materiaalin visualisointia. Tilaisuuden lopuksi hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Timo Turunen ympäristöministeriöstä piti tilannekatsauksen ministeriössä valmisteilla olevasta alueidenkäytön kehityskuvatyöstä. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi erikoistutkija Ville Helminen SYKE:stä.

Työpajassa neljä ryhmää käsitteli kukin omaa tehtäväänsä, jotka linkittyivät tapahtuman alussa kuultuihin alustuksiin. Yksi ryhmä käsitteli villien korttien roolia ja merkitystä osana ennakointia sekä alue- ja yhdyskuntarakenteen ennakointi- ja seurantajärjestelmän toimintamallia. Toinen ryhmä keskittyi vuorovaikuttamisen tapoihin osana toimintamallia kolmannen ryhmän pohtiessa toimintamallin puitteissa tehtävän työn koordinoitumista valtionhallinnon toimijoiden kesken. Neljännen ryhmän tehtävänä oli miettiä kestävyysarviointia sekä materiaalin visualisointia.

Nyt loppuun saatetun työpajasarjan jälkeen vuorossa on hankkeen loppuseminaari, joka järjestetään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana loppukeväästä tai alkukesästä.

Lisätietoa hankkeesta sen internet-sivuilla.

Esiintyjien diaesitykset löytyvät alta.

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Harald Herlin Learning Center

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.