Showroomissa puhutaan materiaali-innovaatioista

Designing Cellulose for the Future esittelee messuilla tulevaisuuden materiaalia, selluloosaa ja miten sitä voidaan hyödyntää muotoilussa.
Photo Mikko Raskinen

Esillä on uudenlaisia nanoselluloosapohjaisia materiaaliratkaisuja muun muassa tekstiileihin, rakentamiseen ja 3D-tulostukseen. Näytteet ovat osa Tekes-rahoitteista Design Driven Value Chains in the World of Celluloce (DWoC) monialaista tutkimusta.

Showroom on Helsinki Design Weekin uusi muotoilun, tilasuunnittelun ja valaistuksen ammattilaistapahtuma, joka järjestetään Helsingin Messukeskuksessa yhteistyössä Habitaren kanssa.

Showroomin lavaohjelma tuo muotoilun, arkkitehtuurin ja valaistuksen ammattilaisten eteen keskustelua herättäviä, ilmiöitä luovia eri alojen ammattilaisia. Perinteisten case-esittelyjen sijaan Showroom näyttää suuntaa, haastaa älyllisesti ja nostaa esiin kiehtovia mahdollisuuksia. Keskusteluja käydään henkilöiden kanssa, joita yhdistää tekemisen asenne ja kyky luoda valtavirrasta poikkeavia hankkeita.

Pirjo Kääriäinen puhuu monialaisesta yhteistyöstä ja biomateriaaleista, 8.9.2016 13:30 Showroom, Habitare, Messukeskus

Habitare: Showroom - Trade show for design, interiors and lighting
7.-9.9.2016, Habitare, Messukeskus, Messuaukio 1, Helsinki

Osaston nimi: Designing Cellulose for the Future
Osaston numero: 6

Twitter: twitter.com/CelluloseFin

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.