Sidosryhmät koolla kehittämässä rakennusalan koulutusta

Tavoitteena oli saada palautetta, jonka pohjalta yliopisto pystyy kehittämään yhteistyön uusia toimintamalleja.
Aalto University School of Engineering

Arvovaltainen joukko rakennusalan yritysten johtoa ja asiantuntijoita kokoontui elokuussa Dipoliin tutustumaan Aalto-yliopiston rakennusalan uusiin ohjelmiin, keskustelemaan alan osaamistarpeista ja yritysten mahdollisuuksista olla mukana opiskelijoiden taitojen kehittämisessä.

”Tilaisuus täytti hyvin odotukset. Tavoitteena oli saada palautetta, jonka pohjalta pystymme kehittämään uusi toimintamalleja ja vastaaman haasteisiin entistä paremmin”, totesi rakennustekniikan laitoksen johtaja, professori Jari Puttonen. ”Osan esille nousseista asioista olimme tunnistaneet jo aikaisemmin, mutta yritysten antama suora palaute on erittäin arvokasta. Esimerkiksi kansainvälisten opiskelijoiden integroiminen suomen kieleen on asia, johon haluamme löytää ratkaisun.”

”Opinnäytetyöt ovat perinteisesti olleet tärkeä osa yhteistyötä, mutta aiheiden tulisi liittyä sekä yliopiston tutkimukseen että yritysten omiin tarpeisiin”, Puttonen sanoi.

Rakennusala on suuressa muutoksessa eikä tulevaisuutta voi ennusta. Yritykset toivoivatkin tiiviimpää vuoropuhelua tutkimuksen kanssa ja näköaloja tulevaisuuden trendeihin. Toiveena oli myös korkealaatuinen täydennyskoulutus jo työelämässä oleville.

Alalle tulevilta diplomi-insinööreiltä toivottiin hyviä perustietoja, ongelmanratkaisukykyä, luovuutta ja kykyä oppia uutta. Myös vuorovaikutustaitoja ja kykyä toimia yhdessä eri alojen asiantuntijoiden kanssa arvostettiin.

Georakentamista opiskeleva Saara Lassila ja rakennustaloutta opiskeleva Santeri Sompio kiittelivät uusia englanninkielisiä maisteriohjelmia. ”Englannin kielellä opiskelu on antanut taidon keskustella asioista englanniksi ja todella hyvät mahdollisuudet työelämään”, kertoi Sompio..

Keskustelua fasilitoi Ramboll Finland Oy:n tekninen johtaja Mikko Leppänen. Rakennusliikkeen odotuksia alan opetukselle esitteli Skanskan toimitusjohtaja Tuomas Särkilahti. Toimitusjohtaja Ismo Tawast Swecosta kertoi suunnittelutoimiston odotuksista alan opetukselle. Aalto-yliopiston koulutusta esittelivät dekaani Gary Marquis sekä professorit Jari Puttonen, Simo Hostikka ja Mikael Rinne.

Lisätietoja:

Professori Jari Puttonen, [email protected]
Rakennustekniikan laitoksen johtaja
Aalto-yliopisto

Aalto-yliopisto kouluttaa rakennusalan diplomi-insinöörejä kahdessa englanninkielisessä maisteriohjelmassa: Geoengineering (georakentaminen) ja Building Technology (rakennustekniikka).

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.