Sotasampo voitti avoimen datan palkinnon LODLAM Challenge -kilpailussa

Sotasampo-verkkosivusto jakaa linkitetyssä avoimen datan palvelussa kulttuurihistoriallisesti merkittävää materiaalia.
Eero Hyvönen (Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto) & Valentine Charles (Europeana)

Vuoden 2017 kansainvälinen LODLAM-konferenssi järjestettiin kesäkuun lopussa Venetsiassa, Italiassa. Lyhenne LODLAM viittaa avoimeen, linkitettyyn dataan kirjastoissa, arkistoissa ja museoissa (”Linked Open Data in Libraries, Archives and Museums”). Professori Eero Hyvösen johtamaan palkittuun tutkijaryhmään kuuluvat lisäksi Erkki Heino, Esko Ikkala, Mikko Koho, Petri Leskinen, Eetu Mäkelä, Minna Tamper ja Jouni Tuominen.

Sotasampo on nettisivusto, jossa on laajat tietoaineistot toisen maailmansodan tapahtumista Suomessa sekä mahdollisuus hakea, selata ja visualisoida näitä aineistoja eri näkökulmista. Projektin tavoite on tarjota työkalu historian ymmärtämiseen ja rauhan edistämiseen.

Sotasampo-sivusto

Lisätietoja:
Professori Eero Hyvönen
puh. 050 384 1618

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.