Stora Enso ja Aalto-yliopisto aloittavat strategisen kumppanuuden

Aallon lisäksi yritys allekirjoitti sopimuksen Chalmersin teknillisen korkeakoulun ja Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun kanssa.

Sopimuksen tarkoitus on vahvistaa Stora Enson ja johtavien akateemisten instituutioiden pitkäaikaista yhteistyötä tutkimuksen, innovaatioiden ja osaamisen kehittämisen kautta.

Stora Enso on allekirjoittanut sopimuksen strategisesta kumppanuudesta kolmen johtavan teknillisen yliopiston kanssa Suomessa ja Ruotsissa. Tarkoitus on vahvistaa Stora Enson ja johtavien akateemisten instituutioiden pitkäaikaista yhteistyötä tutkimuksen, innovaatioiden ja osaamisen kehittämisen kautta.

Strateginen kumppanuus tulee näkymään konkreettisina yhteistyöprojekteina, jotka pohjautuvat Stora Enson ja yliopistojen johdon tiiviiseen keskusteluun. Tutkimusyhteistyön keskeiset osa-alueet ovat biopohjainen kemia, prosessiratkaisut, digitalisaatio, materiaalitekniikka ja design.

– Sopimusten avulla on tarkoitus sitoa omia tutkimusresurssejamme lähemmäs näitä yliopistoja. Yhteistyö johtavien teknillisten yliopistojen kanssa tukee Stora Enson muutosta uusiutuvien materiaalien yhtiöksi sekä auttaa meitä vahvistamaan asemaamme innovaatioiden parissa, Stora Enson teknologiajohtaja Markus Mannström sanoo.

Kumppanuussopimusten avulla on tarkoitus kehittää myös Stora Enson sisäisiä osaamistarpeita sekä kasvattaa yliopistojen opiskelijarekrytointia.

– Teollisuudenalamme tarjoaa paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Jos pystymme tekemään metsäteollisuudesta entistä houkuttelevamman työpaikan, yhä useammat opiskelijat hakeutuvat teknisiin koulutusohjelmiin. Tästä hyötyvät kaikki mukana olevat osapuolet, Stora Enson henkilöstöjohtaja Lars Häggström sanoo.

Kumppanuussopimukset allekirjoitettiin Aalto-yliopiston, Chalmersin teknillisen korkeakoulun ja Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun kanssa äskettäin ja ne ovat voimassa toistaiseksi.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.