Taidetehdas on lisännyt Porvoon vetovoimaa

Räätälöidyssä yritysprojektissa Aallon opiskelijat selvittivät Porvoon Taidetehtaan huokuttelevuutta.

Taidetehtaan arvioidaan tuovan Porvooseen vuosittain jopa 5 miljoonaa euroa matkailutuloa. Porvoon houkuttelevuus asuinkuntana on myös parantunut suhteessa verrokkikuntiin Taidetehtaan uudistamisen jälkeen, selviää juuri valmistuneesta Porvoon Taidetehtaan vaikutusten arviointi -raportista.

Selvityksen toteuttivat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat Virpi Hytönen ja Ilse Larsén räätälöitynä yritysprojektina Porvoon kaupungille.

Räätälöityjä yritysprojekteja on tehty Kauppakorkeakoulussa jo 20 vuotta. Projektissa 2-5 loppuvaiheen opiskelijaa tekee yritykselle tai yhteisölle tutkimuksen tai selvityksen, jossa ratkaistaan asiakkaan ongelma. Ryhmää ohjaa professori tai tutkija. Aalto-yliopiston myötä myös räätälöityjä yritysprojekteja on kehitetty monitieteisiksi.

Projektissa selvitettiin Taidetehtaan alueellista, taloudellista ja kulttuurista vaikuttavuutta.

– Kaupungit kilpailevat viihtyisyydellä ja elämisen laadulla, ja kulttuurilla on nykyisin suuri merkitys kaupunkien vetovoimalle. Taidetehtaan ja koko Länsirannan alueen pitkän tähtäimen alueelliset, kulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset ovatkin tärkeitä koko Porvoon alueelle, toteaa selvityksen tekemistä ohjannut tutkija Jari Melgin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

– Selvityksessä on jatkettu Taidetehtaan vaikutusten arviointiin sopivien mittareiden kehittämistä. Arviointityötä on tarkoitus jatkaa, jotta saamme tietoa alueen kehittämisen ja päätöksenteon tueksi, apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz kertoo.

Taidetehtaan suorat ja välilliset taloudelliset vaikutukset ovat selvityksen mukaan suotuisia, mutta vielä toistaiseksi kuitenkin rajallisia.

– Alueen jatkokehittäminen olisi tärkeää kerrannaisvaikutusten voimistamiseksi. Porvoo ei esimerkiksi pysty vielä täysin hyödyntämään kaikkia lisääntyvän kokous- ja kongressimatkailun mahdollisuuksia. Taidetehtaalla on tulevaisuudessa realistiset mahdollisuudet kilpailla suurista kansainvälisistä kongresseista muiden suurten kongressikeskusten kanssa, Jari Melgin toteaa.

Vuonna 2012 avattu Taidetehtaan suojissa järjestetään konferensseja, konsertteja ja näyttelyitä. Taidetehtaalla on myös kaupallisia palveluita, kuten kauppakeskus, ravintola- ja kahvilapalveluita sekä elokuvateatteri.

Lisätietoja:
Opettava tutkija Jari Melgin
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.