Taloudenpuolustuskurssi keskittyy talouden pelastuskeinoihin

Pääkaupunkiseudun opiskelijoiden yhteistyössä tekemä ja Aalto-yliopiston Design Factorylla valmistettu robottiprototyyppi Chaplin antaa ylävitosen kansanedustaja Sanna Lauslahdelle.

Taloudenpuolustuskurssi tarjoaa lähes sadalle kansanedustajalle tietoa ja työkaluja siihen, miten suomalaiset yritykset menestyisivät nykyistä paremmin. Päätösten vaikutuksia käsitellään läpi tilaisuuden sekä suuryrityksen, keskisuuren yrityksen että startup-yrityksen näkökulmista. Tilaisuuden järjestävät Aalto University Executive Education (Aalto EE) ja Helsingin Sanomat yhteistyössä Elo-työeläkeyhtiön ja Suomen Ekonomien kanssa 26.–27.8.

Rehtori Tuula Teeri muistutti avajaispuheessaan osaamisen ja innovaatioiden synnyttävän kasvua. Siksi tutkimus- ja koulutussektorilla on merkittävä rooli Suomen kilpailukyvyn ja kansakuntamme tulevaisuuden rakentajina. Julkisen talouden leikkauksia ei hänen mukaansa pidä kohdistaa toimintaan, joka tuottaa jo nyt parhaan tuloksen suhteessa hallitusohjelman tavoitteisiin. Teerin mukaan voi myös kysyä, onko yritysten ja yliopistoja tukevan rahoituksen leikkaaminen viisasta innovaatiopolitiikkaa.

Kurssilla puhuvat muun muassa Aalto-yliopiston professorit Sixten Korkman, Vesa Puttonen ja Heikki Niskakangas sekä Executive in Residence Esko Aho. Myös yritysten ja ammattijärjestöjen edustajat osallistuvat keskusteluihin.

Keskustelemassa rehtori Tuula Teeri sekä kansanedustajat Pia Viitanen ja Ilkka Kantola.

Kuvat: Lasse Lecklin

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.