Teknologia muuttaa työtä, joten työ täytyy ajatella kokonaan uusiksi

Johtajan tulisi tuntea organisaationsa ja työntekijänsä hyvin voidakseen arvioida muutoksen vaikutuksia.
Better Business - Better Society seminar hosted by Hertta Vuorenmaa

Työ on muuttunut aina, joskin muutos on nyt nopeampaa kuin koskaan aiemmin. Työn muutos on eri vaiheessa eri aloilla, mutta perustrendit tunnistetaan liki kaikissa tehtävissä. Työn suhde aikaan, paikkaan ja työsuhteeseen muuttuu entistä nopeammalla tahdilla ja tuo tullessaan uusia haasteita.

”Oppimiskyvykkyys, tunneäly, kriittinen ajattelu ja uteliaisuus uuden oppimista kohtaan ovat tärkeitä tämän päivän työelämässä. Johtamiskulttuurin tulisi tukea ja fasilitoida muun muassa näitä ominaisuuksia”, sanoo tutkimusjohtaja Hertta Vuorenmaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Hertta Vuorenmaa haastaa Better Business – Better Society -seminaarin vieraansa tiistaina 3. maaliskuuta keskustelemaan kanssaan siitä, miten he näkevät työn muutoksen, millaista pitäisi olla nykyaikaisen johtamisen ja miten kaikkien työelämän toimijoiden ”mindset” työtä kohtaan saataisiin muutettua.

”Työ tulisi ajatella uudestaan yksilö-, organisaatio- ja yhteiskuntatasolla ja tämän mindset-muutostyön pitäisi tapahtua kaikilla tasoilla samanaikaisesti. Tätä ajattelua olisi oikeastaan pitänyt tehdä jo paljon aiemminkin, koska työn tulevaisuus on tänään, muutos on jo täällä ja nyt tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistä”, Vuorenmaa sanoo.

Hertta Vuorenmaa työskentelee tutkimusjohtajana Future of Work -hankkeessa sekä tutkijatohtorina Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella. Suomen Akatemian rahoitusta neljäksi vuodeksi (2019–2022) saanut Future of Work -hanke kokoaa yhteen Aalto-yliopistossa tehtävää, monitieteistä tulevaisuuden työn tutkimusta. Verkostossa keskustellaan ja opitaan tulevaisuuden työn uusista muodoista ja niiden vaikutuksista Suomen liike-elämään ja yhteiskuntaan. Verkostoon kuuluu niin tutkijoita, liike-elämän edustajia kuin lainsäätäjiä.

Katso linkin takaa tarkemmat tiedot englanninkielisestä seminaarista: https://bit.ly/32r4FRv. Voit seurata suoraa lähetystä tilaisuudesta Kauppakorkeakoulun Facebook-sivulla.

Tutkijatohtori Hertta Vuorenmaata haastatteli Terhi Ollikainen.

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.