Teknologiateollisuus palkitsi kulkuneuvotekniikan tutkijoita

Teknologiateollisuuden Kulkuneuvovalmistajat -toimialaryhmä on myöntänyt Aalto-yliopiston tutkijoille kaksi stipendiä arvoltaan yhteensä 25 000 euroa.
kaupunkibussi

Palkinnot myönnettiin kulkuneuvotekniikkaan liittyvälle innovaatioille ja opinnäytetyölle.

Akkuarkkitehtuuriin liittyvä innovaatio palkittiin 15 000 eurolla

Akatemian tutkijatohtori Shashank Arora, konetekniikan laitokselta, sai 15 000 euron stipendin akkuarkkitehtuuriin liittyvästä innovaatiosta, jossa hyödynnetään akun ydinosien sisäistä jäähdytysjärjestelmää. Innovaatio on laajasti tunnustettu, ja sillä voi olla merkitystä jo tämän päivän teknisille ratkaisuille. Innovaatiosta on tehty patenttihakemus.

Aroran tutkimus on ajankohtainen, ja innovaatiossa on käytetty uusia valmistusmenetelmiä. Sen  yhteydessä esitetyillä avauksilla on tärkeä merkitys, kun kehitetään valmistusosaamista  kulkuneuvoteollisuudessa.

10 000 euroa kaupunkibussien energiankulutuksen pienentämiselle

Konetekniikan laitoksella työskentelevä tutkijatohtori Klaus Kivekäs on tutkinut väitöskirjassaan kaupunkibussien energiankulutuksen pienentämistä. Hän on löytänyt hyviä, käytännönläheisiä menetelmiä energian säästämiseksi. Väitöstyö on ajankohtainen ja tarjoaa ratkaisuja tämän päivän kaupunkiliikenteen kehittämiseen.

Väitöstutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa kulkuneuvojen energiatehokkuuden optimointiin. Koska tutkimuksessa on vertailtu myös erityyppisiä energiavaihtoehtoja, voidaan tuloksia hyödyntää  laajasti suomalaisessa kulkuneuvoteollisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti, ja ne saattavat heijastua  jopa kaupunkibussien reittisuunnitteluun.

Alkuperäinen uutinen:

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
pohjallinen pdp-gaalassa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojekti synnytti innovaation: Kengän sisäpohjat syntyvät muovin sijaan kompostoituvasta puuvaahdosta

Aalto-yliopiston opiskelijat kehittivät kestävän sisäpohjan prototyypin, joka taipuu, kestää kosteutta ja tuntuu pehmeältä ihoa vasten. Suomalainen kenkäyritys VIBAe lähtee syksyllä testaamaan materiaalia käyttäjillä.
Jar full of coins representing Unite! Seed Fund.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Hae Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa opetusyhteistyön edistämiseksi

Siemenrahalla edistetään vaihto-opintokokonaisuuksien luomista Unite-yliopistojen välillä. Allianssiin kuuluu Aallon lisäksi kahdeksan muuta eurooppalaista yliopistoa.