Teollinen internet muuttaa Suomen haasteet mahdollisuuksiksi

Teollinen internet on tämän hetken tärkeimpiä murroksia niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti.

Suomelle haetaan uutta kasvua ja kilpailukykyä teollisen internetin hyödyntämisen kautta. Valtioneuvoston kanslia (VNK) on nimennyt sen yhdeksi kärkiteemoistaan.

Teollista internetiä on kuvattu uudeksi teolliseksi vallankumoukseksi, merkittäväksi markkinoiden uusjaoksi sekä globaaliksi kasvusysäykseksi.

Suomalainen teollinen internet – haasteesta mahdollisuudeksi -hanke arvioi laajasti teollisuuden internet-talouden kokonaiskuvaa, selvittää sen yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia niin Suomessa kuin globaalistikin ja tuottaa ehdotuksia toimenpiteistä, joilla suomalainen yhteiskunta ja teollisuus voivat parhaiten hyödyntää kehityksen tarjoamat mahdollisuudet.

Teollisella internetillä tarkoitetaan tieto- ja viestintätekniikan soveltamista teollisuudessa ja yhteiskunnassa sekä toiminnan tehostamiseen että uuden lisäarvon synnyttämiseen asiakkaille ja käyttäjille. Internet- ja mobiiliteknologiat ovat muuttuneet yleisesti ja helposti saatavilla oleviksi työkaluiksi, joiden varaan on yhä helpompaa ja halvempaa kehittää sovelluksia. Niiden soveltamisen avulla teollinen internet mahdollistaa uutta teollista ja palveluliiketoimintaa liittämällä älykkäät laitteet ja niitä käyttävät ihmiset analytiikkaan ja päätöksentekoon.

− Murros tulee näkymään niin teollisuudessa, palveluissa kuin julkisella sektorillakin.  Suomalaisten yritysten ja muiden toimijoiden on elintärkeää lähteä nopeasti ja tehokkaasti mukaan kehitykseen ja vaikuttaa sen kulkuun, toteaa professori Martti Mäntylä Aalto-yliopistosta.

Suomella on hyvät edellytykset menestykselle: kilpailukykyinen ja kansainvälinen teknologiateollisuus, vankka ICT-osaaminen sekä uudistuskykyinen ja hyvin hallinnoitu julkinen sektori. Monet globaaleilla markkinoilla toimivat yritykset ovat jo tunnistaneet teollisen internetin merkityksen.

− Teollinen internet parantaa tuottavuutta ja mahdollistaa täysin uusia murroksessa syntyviä toimintatapoja ja liiketoimintamalleja. Tällä on ratkaiseva vaikutus Suomen kilpailukyvylle, arvioi tutkimusprofessori Heikki Ailisto Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.

Suomalainen teollinen internet – haasteesta mahdollisuudeksi -hanke käsittelee teollista internetiä monipuolisesti teknologian, liiketoiminnan, kansantalouden ja yhteiskunnan näkökulmista. Murros tulee näkymään laajasti suomalaisessa yhteiskunnassa, työelämässä ja teollisessa toiminnassa. Siksi hanke kattaa teollisuuden lisäksi myös muita keskeisiä elinkeinoelämän alueita (mm. energia, liikenne ja logistiikka, kauppa, kiinteistöt ja infrastruktuuri) sekä julkisen sektorin toimintaa. Keskeinen painotus on suomalaisessa valmistavassa teollisuudessa.

Hankkeen toteuttavat VTT, Aalto-yliopisto sekä ETLA. Ensimmäisiä tuloksia saadaan alkuvuodesta 2015.

Lisätietoja:
Tutkimusprofessori Heikki Ailisto, VTT, puh. 020 722 2233, [email protected]
Professori Martti Mäntylä, Aalto-yliopisto, puh. 050 351 2160, [email protected]

Teollinen internet (IoT) -koulutusohjelma Aalto PRO:ssa

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.