Tietotekniikan laitos osaksi sumulaskentaan keskittyvää OpenFog Consortiumia

Tavoitteena on vahvistaa asioiden Internetin tutkimusta, ja laajentaa yhteistyötä teollisuuden kanssa.

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitos, yhtenä Suomen johtavista ICT-alan tutkimusyksiköistä Suomessa, on liittynyt OpenFog Consortiumiin ensimmäisenä akateemisena jäsenenä Pohjois-Euroopassa. OpenFog Consortium on julkis-yksityinen yleishyödyllinen yhteisö, jonka tavoitteena on johtaa sumulaskentaa sekä teollisuudessa että akateemisesti, ja sen painopiste on asioiden Internetin tulevissa arkkitehtuureissa ja testaamiseen liittyvissä alustoissa. Jäseninä ovat muun muassa ARM, Cisco, Dell, Intel, Microsoft, AT&T ja General Electric.

- Tavoitteenamme on pystyä vaikuttamaan OpenFog Consortiumin toimintaan ja samalla jakaa konsortion kanssa yhteinen infrastruktuuri. Princetonin yliopisto on yksi konsortion perustajajäsenistä ja yhteistyömme on jo hyvin hedelmällistä. Haluamme laajentaa yhteistyötä koskemaan myös muita OpenFog –jäseniä, kertoo Mario di Francesco, tietotekniikan laitoksen apulaisprofessori.

Sumulaskenta on uusi hajautettuihin järjestelmiin perustuva termi, ja se tarkoittaa laskennan, viestinnän ja datan sijoittamista lähelle käyttäjiä, verkostojen laidoille. Lähestymistapa mahdollistaa uusia sovelluksia ja käyttötapoja, mukaan lukien oikea-aikaisen prosessoinnin ja hallinnan, madaltamalla verkkoviivettä ja vähentämällä liikennettä runkoverkoissa.

- Sumulaskenta mahdollistaa uudenlaista tutkimusta esimerkiksi asioiden Internetin skaalautuvuuteen, luotettavuuteen ja turvallisuuteen liittyen. Olemme varmoja, että jäsenyytemme OpenFog Consortiumissa mahdollistaa asioiden Internetin tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikutusten leviämisen laajemmalle, jatkaa Mario di Francesco.

Mario di Francesco on uuden juuri alkaneen asioiden Internetiin liittyvän akatemiaprojektin päätutkija.

Lisätietoja:

OpenFog Consortium

Mario Di Francesco

Akatemiaprojekti asioiden Internetistä

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.