Tietoturva koskettaa kaikkia

Otaniemessä järjestettävän kansainvälisen ITS-konferenssin puheenaihe on tietoturva sekä tieteen että yritysten näkökulmasta.
ITS konferenssi / Aalto University

Otaniemessä järjestetään 17.-19. kesäkuuta kansainvälinen ITS-konferenssi, jossa aiheina ovat erityisesti viime aikoina kansainvälisessä keskustelussa olleet tietoturva sekä muut tietotekniikan alan ajankohtaisimmat asiat 5G:n kehityksestä ja mahdollisuuksista.

”Tietoturva puhuttaa tällä hetkellä ja kansainvälisesti kiistellään siitä, kuka vakoilee ja ketä. Konferenssissa aihetta käsitellään useissa puheenvuoroissa myös talouden ja lakien näkökulmasta”, Aalto-yliopiston professori Heikki Hämmäinen toteaa.

5G tulee olemaan tulevaisuutta ja sen kehitys jatkuu edelleen nopeana. 5G ei tule mullistamaan koko internetin maailmaa, mutta se tulee olemaan tulevaisuuden teknologian mahdollistaja.

”5G ei ole ainoastaan seuraava mobiiliteknologian kehitysaskel, vaan se on merkittävä muutoksen tekijä koko viestintäteknologian ekosysteemissä”, professori Hämmäinen muistuttaa.

Paneelikeskustelu avaa konferenssin

Konferenssin avaus on maanantaina 17. kesäkuuta. Konferenssin avaa dekaani Jyri Hämäläinen, jonka jälkeen on vuorossa paneelikeskustelu. Paneelikeskustelussa aiheina ovat tietoturva, lohkoketjut sekä internetin neutraalius.

Panelisteina toimivat Wolfgang Schwabl, Afke Schaart, Matthew Kirk, Paul Timmers ja Georg Serentschy. Johtava itävaltalainen tietoturva-asiantuntija Schwabl pitää ennen paneelikeskustelua lyhyen puheenvuoron internetin tietoturvan vaaroista ja uhista ja miten niitä pitäisi ehkäistä.

Paneeliin osallistuminen vaatii ilmoittautumisen. Ilmoittaudu viimeistään perjantaihin 14. kesäkuuta mennessä osoitteeseen [email protected]

Lisätietoa panelisteista ja ohjelmasta konferenssin sivulla ja tapahtumasivulla.

Lisätietoa:

Professori Heikki Hämmäinen
Aalto-yliopisto
puh 050 3841 696

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.