Tilintarkastuskertomus kohtaa antimaterian

Tervetuloa kuuntelemaan Aalto-yliopiston professorien tervetuliaisluentoja 28. toukokuuta!

Jo perinteeksi muodostunut, vakinaistettuja professoreita juhlistava tapahtuma järjestetään tällä kertaa Open Innovation Housessa (Otaniementie 19–21, Espoo) torstaina 28. toukokuuta kello 15 alkaen. Luvassa on jälleen kiinnostavia, yleistajuisia esityksiä niin muotoilun, talouden kuin tieteenkin alalta. Informaatiomuotoilun, virtuaalitodellisuuden ja digitaalisen perinnön tuntija Lily Diaz pohtii, miten joka paikan tietotekniikka ja valvontajärjestelmät muuttavat maailmaa ja hälventävät rajaa ihmisen ja koneiden väliltä. Kokeellisen ja tutkimusorientoituneen arkkitehtuurin osaaja Toni Kotnik puolestaan kertoo materiaalin ja muodon erottamattomasta, mutta joustavasta suhteesta ja sen merkityksestä suunnitteluprosessille.

Tilintarkastuksen tarkoitus on varmentaa yritysjohdon tekemä tilinpäätös ja siten lisätä sen arvoa yrityksen rahoittajille. Mutta mikä tilintarkastuskertomuksen informaatioarvo todellisuudessa onkaan? Tätä valottaa Lasse Niemi, joka uransa aikana on erikoistunut myös hallinnointikoodin ja vuosikertomusten tutkimiseen. Aalto-yliopiston ydintekniikan opetuksesta ja tutkimuksesta vastaava Filip Tuomisto taas kertoo, miten positroneilla eli antimaterialla tutkitaan aineiden atomitason rakennetta, joka on avainasemassa esimerkiksi turvallisempien materiaalien valmistamisessa.

Englanninkieliset luennot ovat avoinna kaikille, lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoa luennoitsijoista ja tapahtumasta löydät täältä.

Lisätietoja:

Tuottaja Minna Pajari
puh. 050 571 0526

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.