Timo Korkeamäki nimitetty Kauppakorkeakoulun dekaaniksi

Professori Korkeamäki siirtyy Aalto-yliopistoon Hanken Svenska handelshögskolanista.
Timo Korkeamäki. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen.

Aalto-yliopiston hallitus on nimittänyt professori Timo Korkeamäen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaaniksi. Hän aloittaa viisivuotisen kautensa 1.1.2020.

PhD Timo Korkeamäki on Hanken Svenska handelshögskolanin rahoituksen professori vuodesta 2008 alkaen ja rahoituksen laitoksen johtaja. Hän toimi Hankenin tutkimuksesta vastaavana vararehtorina vuosina 2015–2018. Korkeamäki työskenteli vuosina 1995–2008 Yhdysvalloissa.

”Kauppakorkeakoulu saa Timo Korkeamäestä erinomaisen dekaanin jatkamaan korkeakoulun vahvaa kehitystä. Hänellä on merkittävät tieteelliset ansiot ja kansainvälistä osaamista, ja hän on myös innostava ja yhteistyökykyinen johtaja. Lämpimästi tervetuloa Aaltoon”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

”Suuri kiitos dekaani Ingmar Björkmanille, joka on nyt päättyvän kahden kautensa aikana tehnyt erinomaista työtä ja johtanut Kauppakorkeakoulua vakuuttavasti kohti kansainvälistä kärkeä”, Niemelä sanoo.

”Otan nöyränä ja ylpeänä vastaan dekaanin tehtävät Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa, jossa on ainutlaatuiset puitteet edistää liiketoimintaosaamista. Olen kiitollinen Hankenin tutkijakollegoille, henkilökunnalle ja opiskelijoille yhdestätoista hienosta vuodesta. Seuraavaksi käärin innolla hihani ja liityn aaltolaisten joukkoon viemään yliopistoa eteenpäin ja ylöspäin”, Timo Korkeamäki sanoo.

Dekaani raportoi provosti Kristiina Mäkelälle.

Lisätietoja:

henkilöstöjohtaja Riitta Silvennoinen, puh. 040 525 9257, [email protected]

Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.