TkT Mari Lundström materiaalitekniikan Assistant Professor -tehtävään

Dekaani Janne Laine on nimittänyt TkT Mari Lundströmin Aalto-yliopiston urajärjestelmän mukaiseen neljän vuoden määräaikaiseen Assistant Professor (2.kausi) -tehtävään 1.12.2017 alkaen.
Lundström Mari Professori akkujen kiertotalous

Professori Mari Lundströmin tutkimusryhmä Kemian tekniikan ja metallurgian laitoksella etsii sekundäärisistä raaka-aineista metalleja ja kehittää menetelmiä ja prosesseja, joilla metallit saataisiin paremmin talteen ja kierrätykseen. Tutkimusta motivoi pyrkimys kestävään kehitykseen.

”Tuotteet esimerkiksi elektronisissa ja energiasovelluksissa ovat entistä monimutkaisempia. Jotta metallien riittävyys voidaan taata, täytyy kehittää uusia metallien kierrätys- ja talteenottoteknologioita", professori Lundström sanoo. "Hydrometallurgia on välttämätön työkalu, joka mahdollistaa selektiivisen metallien talteenoton kompleksisista kierrätysraaka-aineista”, hän jatkaa.

Professori Lundströmin tutkimusryhmän työ on suureksi osaksi kokeellista toimintaa ja mallinnusta, sisältäen paljon esimerkiksi sähkökemiallisia kokeita, liuotuskokeita, analyyseja ja prosessimallinnusta, mutta myös metallurgisen tiedon mallinnusta.

Mari Lundström aloitti professorin tehtävässä Aalto-yliopistossa helmikuussa 2015. Sitä ennen hän työskenteli useita vuosia teollisuudessa Outotecin palveluksessa.

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Harald Herlin Learning Center

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.
pohjallinen pdp-gaalassa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojekti synnytti innovaation: Kengän sisäpohjat syntyvät muovin sijaan kompostoituvasta puuvaahdosta

Aalto-yliopiston opiskelijat kehittivät kestävän sisäpohjan prototyypin, joka taipuu, kestää kosteutta ja tuntuu pehmeältä ihoa vasten. Suomalainen kenkäyritys VIBAe lähtee syksyllä testaamaan materiaalia käyttäjillä.