Tohtoriopintojen laajuus muuttuu 30 opintopisteeseen

Aalto-yliopiston akateemisten asioiden komitea, AAK, on päättänyt laskea tohtorin tutkintoon vaadittavien opintopisteiden määrää 40 opintopisteestä 30 opintopisteeseen. Muutos koskee tekniiikan alan korkeakouluja (CHEM, ELEC, ENG ja SCI) ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua. Kauppakorkeakoulussa vaaditaan edelleen 60 opintopistettä. Ehdotus hyväksyttiin AAK:n kokouksessa 11. kesäkuuta 2024, ja se on voimassa 1. elokuuta 2024 alkaen. Koulujen akateemiset komiteat päättävät tohtoriohjelmiensa opetussuunnitelmien muuttamisesta kaudelle 2024-2026 AAKin päätöksen mukaisesti.

Päätöksen taustalla on kansallinen tohtorikoulutuspilotti, jonka tavoitteena on lyhentää tohtoreiden valmistumisaikaa. 30 opintopistettä sisältyvät tohtorin tutkinnon opintokokonaisuuksiin Yleiset tutkimusvalmiusopinnot ja Tutkimusalan opinnot. Kolmas opintokokonaisuus koostuu väitöskirjasta, josta ei myönnetä opintopisteitä.

Tohtoriopiskelijat, jotka ovat saaneet opinto-oikeutensa ennen 1.8.2024, voivat valmistua nykyisellä tutkintorakenteella ja -laajuudella 31.12.2027 asti (tai ilman aikarajaa, jos he ovat suorittaneet kaikki vaaditut opintopisteet ennen 1.8.2024). He voivat myös halutessaan siirtyä opiskelemaan uuden tutkintorakenteen mukaisesti.

Ohjeet 30 op rakenteeseen siirtymiseen

Tohtoriohjelmat julkaisevat uudet opetussuunnitelmansa omilla sivuillaan Opiskelijan oppaassa sen jälkeen, kun koulujen akateemiset komiteat ovat vahvistaneet ne. Julkaisun jälkeen ne ovat saatavilla alla olevan linkin kautta.

Tohtoriohjelmien opetussuunnitelmat

Photo of a library hallway with bookselves full of books

Tohtorinkoulutuksen kurssit ja opetussuunnitelmat

Löydä kurssitarjonta ja tietoa henkilökohtaisista suorituksista sekä opintojen hyväksilukemisesta.

Tohtorinkoulutus
Photo of yellow strings wrung infront of a glass wall

Tohtoriopiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma (THOPS)

Tohtoriopiskelijat suunnittelevat tutkimustaan ja opintojaan THOPSin viidessä osassa.

Tohtorinkoulutus

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
voikukkia nurmikolla
Opinnot Julkaistu:

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025 on päivitetty väylän ohjesivuille (aalto.fi).