Tongji Lounge avautui Otaniemen kampuksella

Kiinalaisen Tongji-yliopiston lounge-tila Aalto-yliopistossa on avaus uudenlaiselle yhteistyölle.

Tongji-yliopiston rehtori Pei Gang ja Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri avasivat Tongji Lounge -tilan eilen Aallon Otaniemen kampuksella.

Tongji Lounge on Tongji-yliopiston näyteikkuna Suomessa ja portti Kiinaan Aalto-yliopistolle ja sen kumppaneille. Yliopistojen rehtorit Tuula Teeri ja Pei Gang vihkivät tilan käyttöön torstaina iltapäivällä.

‒ Aalto-yliopisto on ollut aktiivisesti läsnä Tongji-yliopiston kampuksella ja Shanghaissa jo lähes viiden vuoden ajan. Saamamme huomio osoittaa, että voimme tarjota tärkeän yhteyspisteen oman väkemme ja kumppaneidemme lisäksi myös lukuisille muille toimijoille. Tongji Loungen myötä uskon, että Tongji-yliopiston merkitys Otaniemessä ja Suomessa näkyy jatkossa vastaavasti, iloitsi rehtori Tuula Teeri.

Aallosta on ollut Aalto Tongji Design Factoryn kautta toistaiseksi vaihdossa yli sata opiskelijaa, opettajaa ja tutkijaa. Siitä on tullut keskeinen vierailukohde myös muun muassa suomalaisille yrityksille ja ministereille.

Korkea-arvoisia tunnustuksia yhteistyölle

Aiemmin tällä viikolla Suomen tasavallan presidentti myönsi Tongji-yliopiston rehtori Pei Gangille Suomen Leijonan I luokan komentajamerkin kiitokseksi poikkeuksellisesta panoksesta Kiina-Suomi-yhteistyön edistämiseen yliopistokoulutuksessa, innovoinnissa ja muotoilussa. Samalla tasavallan presidentti myönsi Tongji-yliopiston professori Lou Yongqille  Suomen Leijonan I luokan ritarimerkin.

Aiemmin syksyllä emeritusprofessori Yrjö Sotamaalle myönnettiin Kiinan Chinese Government Friendship Award -kunniapalkinto. Se on Kiinan korkein ulkomaalaisille asiantuntijoille myöntämä tunnustus.

Kuva: Mikko Raskinen

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.