Trash-2-Cash projekti esillä H&M Global Change Award seremoniassa

Trash-2-Cash (T2C) tutkimusprojekti esitteli kemiallisesti kierrätetystä puuvillasta tehdyn vaatteen H&M Global Change Award seremoniassa Tukholmassa.
Prototype2

Ryhmä Aalto-yliopistosta voitti H&M Foundationin innovaatiokilpailun Global Change Awardin (GCA) vuosi sitten. Aallon voittajaehdotuksessa “Making waste cotton new” jätepuuvillasta tehdään uutta kuitua Ioncell-F menetelmällä. Menetelmää on kehitetty eteenpäin sekä GCA palkintorahoilla että Trash-2-Cash projektissa. Tämän vuoden palkintogaalassa Pirjo Kääriäinen Aallon GCA-tiimistä ja Essi Karell T2C:stä esittelivät tuotteen, joka havainnollistaa hankkeen edistymistä edellisen vuoden aikana.

Tuote oli näytteillä myös 4.4. järjestettävässä oheistapahtumassa, H&M Change Makers Labissa. Tapahtuma kokosi yhteen noin 250 toimijaa eri sidosryhmistä haastamaan vaateteollisuuden nykyisiä toimintamalleja ja keskustelemaan uusista teknologioista ja materiaalien kierrätettävyydestä.

Lisätietoa:

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.