Tuloksia kestävän alue- ja kaupunkikehittämisen tueksi

Yhteenveto VNK:n kestävä alue- ja kaupunkikehityskokonaisuuden hankkeiden seminaarista
Hankeseminaari

Valtioneuvoston rahoittamat tutkimushankkeet (VN Teas, kestävän alue- ja kaupunkikehityksen kokonaisuus) järjestivät seminaarin. Seminaarin tarkoituksena oli välittää tietoa ja muodostaa kokonaiskuvaa hankkeiden jo saamista ja odotettavissa olevista tuloksista.

Seminaari kokosi paikalle noin 30 tutkijaa ja asiantuntijaa, kuulemaan neljän hankkeen tuloksia sekä kahta aihepiiriin liittyvää asiantuntijaesitystä. Seminaarissa tutkimustuloksia esittelivät YHTÄJALKAA - hanke, joka pohjusti liikenteen ja maankäytön uudistuvaa suunnittelua; VALUMA-hanke, joka esitteli verkostoyhteistyön aluemallin; YKR-demo hanke, joka esitteli yhdyskuntarakenteen hyviä käytäntöjä ja kokeiluja; sekä KESTO-hanke, joka esitteli kestävän kehityksen johtamista ja toimeenpanoa paikallistasolla. Näiden hankkeiden tuloskatsauksen lisäksi, seminaarissa Seppo Laakso ja Heikki Metsäranta esittelivät liikennehankkeiden vaikutustenarviointia.

Seminaariesitykset löytyvät alta.

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kaupunkitutkija Johanna Lilius
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Avoimen opettajan haastattelu: kaupunkitutkija Johanna Lilius

Tekniikan tohtori Johanna Lilius työskentelee kaupunkitutkijana Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella ja opettaa myös avoimessa yliopistossa.