Tunnontuskia, huolta ja itsetutkiskelua – videopelaaminen synnyttää yllättäviäkin tunteita

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan pelaajat arvostavat tunnekokemuksia, vaikka tunteet eivät ole läheskään aina myönteisiä. Tunteista myös keskustellaan ahkerasti netin keskustelupalstoilla.
Kuvituskuva videopelien pelaajasta
Kuvituskuva: Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston tohtorikoulutettavan Julia Ayumi Boppin tuore väitöstutkimus paljastaa, että videopelit herättävät pelaajissa monenlaisia tunteita – myös sellaisia, joita ei  tutkimuksissa ole yleisesti yhdistetty esimerkiksi musiikin kuunteluun tai elokuvien katseluun.

Syy tähän löytyy vuorovaikutuksellisuudesta. Koska pelaaja pystyy vaikuttamaan tarinan kulkuun ja ohjaamansa hahmon toimintaan, hän voi tuntea pelatessaan esimerkiksi voimakkaita tunnontuskia ja vastuuta. Vuorovaikutuksellisuus vaikuttaa tunnekokemuksiin etenkin, jos pelaaja joutuu tekemään vaikeita päätöksiä tai päätösvalta otetaan häneltä pois. Pelaajat nauttivat tunnekokemuksista ja arvostavat niitä, vaikka tunteet eivät läheskään aina ole myönteisiä.

Pelaaminen voi myös saada pelaajan pohtimaan itseään, elämäänsä ja esimerkiksi sosiokulttuurisia ongelmia, väitöstutkimus osoittaa.

”Siinä mielessä pelien herättämät tunteet vaikuttavat olevan ainakin tiettyyn pisteeseen saakka samanlaisia kuin perinteisempien medioiden herättämät tunteet”, Julia Ayumi Bopp sanoo.

Innostusta ja huolta

Bopp havaitsi tutkimuksessaan, että pelaajat kiintyvät hahmoihin monin eri tavoin ja hahmot herättävät monenlaisia tunteita. Vahva hahmo voi synnyttää innostusta, haavoittuvainen taas esimerkiksi huolta. Bopp palkittiin emotionaalista kiintymystä selvittäneestä tutkimuksestaan kunniamaininnalla alalla arvostetussa CHI Play -konferenssissa vuonna 2019.

Pelaamisen synnyttämiä tunnekokemuksia pidettiin pitkään melko pinnallisina. Nyt saadut tutkimustulokset tukevat monien pelaajien arkikokemusta: videopelit herättävät monenlaisia tunteita ja niitä voi siinä mielessä verrata muihin taidemuotoihin.

Bopp sanoo huomanneensa, että pelaajat keskustelevat pelien herättämistä tunteista mielellään esimerkiksi netin keskustelupalstoilla. Tutkimuksen aikana monet osallistujat kertoivat hänelle nauttineensa siitä, että saivat jakaa peleihin liittyviä tunnekokemuksiaan.

”Pelikehittäjille uskon tulosten antavan suuntaa ja ajattelemisen aihetta. Jos pelikehittäjä haluaa esimerkiksi tietyn hahmon herättävän pelaajassa huolta, hahmosta kannattaa kehittää haavoittuvainen mutta kuitenkin pelaajan näkökulmasta hyödyllinen", Bopp sanoo.

Boppin väitöskirja koostuu viidestä tutkimusartikkelista, joiden materiaalin hän kokosi kyselytutkimusten ja haastatteluiden avulla.  Hän väittelee Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa 4. joulukuuta 2020.

Lisätiedot:

Julia Ayumi Bopp
Tohtorikoulutettava, Aalto-yliopisto

Linkki väitöskirjaan

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.