Tuore teos kertoo Aalto-yliopiston syntyprosessista

Kesäkuussa 2024 julkaistu teos "Aalto. Yliopiston synty" piirtää esiin poikkeuksellisen hallinnollis-poliittis-yhteiskunnallisen prosessin, joka johti Aalto-yliopiston syntyyn.
Kandidaattikeskus amphi Kuva: Tuomas Uusheimo / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopisto syntyi lähes 15 vuotta sitten. Tuolloin Taideteollinen korkeakoulu, Teknillinen korkeakoulu ja Helsingin kauppakorkeakoulu yhdistyivät monialaiseksi autonomiseksi yliopistoksi. Kolmen yliopiston fuusioituminen uudeksi kokonaisuudeksi oli yhteiskunnallisena prosessina poikkeuksellinen nopea ja yksituumainen.

Kirjan kansikuvassa näkyy mustalla pohjalla erivärisiä graafisia abstrakteja kuvioita

Uuden yliopiston johtoajatus on hakea tekniikan, talouden ja taiteen rajapinnoista synergiaa ja uudenlaista kilpailuetua. Maailmalla on paljon yliopistoja, joissa taloustieteet ja tekniset tieteet ovat saman katon alla, mutta se, että kokonaisuudessa on mukana myös taide, on harvinaista.

Tuore teos Aalto. Yliopiston synty kuvaa uuden suomalaisen yliopiston syntyvaiheita. Kirjaan on haastateltu lähes sataa avainhenkilöä – kuten entisiä pääministereitä ja muita ministereitä, yritysjohtajia, professoreita, alumneja, opiskelijoita sekä myös hankkeen kiivaita vastustajia – jotka valottavat ainutlaatuista yhteiskunnallista prosessia omista lähtökohdistaan.

Tavoitteena on ollut tehdä näkyväksi se poikkeuksellinen hallinnollis-poliittis-yhteiskunnallinen prosessi, joka johti Aalto-yliopiston syntyyn, ja joka omalta osaltaan vaikutti myös vuoden 2010 suureen yliopistouudistukseen.

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Yrjö Sotamaa

”Oli vaikea kuvitella vielä syksyllä 2005 mitä tästä tulee, mutta hanke toteutui hämmästyttävän nopeasti, ja kehitys on tuonut näin pitkälle. Voimme olla ylpeitä ja tyytyväisiä, että Suomessa on tällainen yliopisto. On maailman mittakaavassakin poikkeava ajatus, että yliopisto rakennetaan tällä tavoin erilaisuuksien ja luovan yhteistyön varaan”, sanoo Yrjö Sotamaa, entinen Taideteollisen korkeakoulun rehtori, jonka aloitteesta Aallon syntyprosessi käynnistyi.

Kysymykseen, miksi Aalto-yliopisto syntyi juuri 2000-luvun alussa, teos tarjoaa vastauksen: ”Koska niin moni tahtoi samaa, syntyi yhteinen tahto ja yhteiskunnan ilmapiiri oli uudistukselle otollinen. Aalto-yliopiston syntytarina osoittaa, että tarpeeksi suuri visio kantaa ja sen puolesta kannattaa taistella.”

Yrjö Sotamaan aloitteesta toteutetun Aalto. Yliopiston tarina -kirjan toimituskuntaan kuuluu Aalto-yliopiston syntyvaiheessa hankkeen valmistelussa eri rooleissa mukana olleita henkilöitä. Kirjan on kirjoittanut tietokirjailija, toimittaja ja viestintäkonsultti Merina Salminen ja kustantanut Teos (2024).

Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Fajr Asghar vasemmalla ja Vilma Svynarenko oikealla
Yliopisto Julkaistu:

TET-harjoittelijat Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko tutustuivat Aallossa kaikkeen aurinkokennoista Täffän spagettiin

Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko laskivat ensin aurinkokennojen hyötysuhdetta ja kirjoittivat sitten artikkelin uusiutuvasta energiasta.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.