Uutiset

Tutkijat yhdistivät kvanttioptiikan ja aarteenmetsästyksen mukaansatempaavaksi peliksi

The Photonic Trail – pelissä opitaan fotoneista, lasereista, kubiteista, kvanttisuperpositiosta ja kvanttilomittumisesta maailmassa, joka on täynnä pahansuopia keijuja, kummituslaivoja ja murisevia kääpiöitä. Näyttely on esillä Otaniemen lukiossa 11.4.–2.5. Voit pelata peliä myös verkossa.
The Photonic Trail

Yksi kansallisen kvantti-instituutin (InstituteQ) ja sen tutkijoiden kehittämän QPlayLearn-alustan tavoitteista on lisätä ymmärrystä kvanttitutkimuksen ja -teknologioiden merkityksestä yhteiskunnassa. Nyt QPlayLearn on luonut yhdessä Quantum Flytrap -tiimin kanssa The Photonic Trail -pelin, joka avaa kvanttioptiikan perusteet hauskalla ja samalla tieteellisesti tarkalla tavalla.

The Photonic Trail -näyttely avaa ovensa 11. huhtikuuta Otaniemen lukiossa ja on siellä auki 2. toukokuuta saakka, arkipäivisin klo 8–16. Näyttely on englanniksi, ja se soveltuu yläkoululaisille ja lukiolaisille.

Kvanttioptiikassa tutkitaan miten valokvantit eli fotonit vuorovaikuttavat atomien ja molekyylien kanssa. The Photonic Trail onkin yhdistelmä fysiikkaa, fantasiaa, tarinankerrontaa ja taidetta.

Mukaansatempaavassa kvanttioptisessa yksinpelissä metsästetään aarretta kuuden eri tehtävän avulla. Pelissä opitaan fotoneista, lasereista, kubiteista, kvanttisuperpositiosta ja kvanttilomittumisesta maailmassa, joka on täynnä pahansuopia keijuja, kummituslaivoja ja murisevia kääpiöitä.

Matka alkaa lumoutuneen valtakunnan syövereistä, missä päämääränä on löytää Hilbertin lapio, muinainen ja taianomainen esine. Sanotaan että hän, joka kantaa Hilbertin lapiota, kykenee matkustamaan mihin tahansa aika-avaruudessa niinkin helposti kuin vain kaivamalla pienen reiän maahan. Huhu myös kertoo, että vain Valon Mestari pystyy löytämään ja hallitsemaan tätä aarretta.

Photonic Trail -polun varrella on esteitä ja haasteita, joiden suorittamiseksi tulee toteuttaa tieteellisiä kokeita virtuaalisessa kvanttioptiikan laboratoriossa. Jokainen oikein suoritettu tehtävä vie askeleen lähemmäs Valon Mestarin tittelin saavuttamista ja Hilbertin lapiota.

Näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto, molemmat osana kansallista kvantti-instituuttia (InstituteQ). Mukana on myös Algorithmiq Oy. Lue lisää aiheesta QPlayLearn-sivustolla.

Jos haluat vierailla luokan kanssa näyttelyssä Otaniemen lukiossa, otathan yhteyttä lukion opettajaan Matti Heikkiseen, [email protected] tai puhelimitse 050 4024077.

Voit pelata peliä myös verkossa osoitteessa https://qplaylearn.com/treasure-hunt

Maininnat

Taiteilija: Sibel Kantola

Konsepti ja tarinat: Radha Pyari Sandhir

Kehitys ja tuotanto: Caterina Foti, Rosario Maniscalco, Sabrina Maniscalco ja QPlayLearn-tiimi

Ota yhteyttä (englanniksi):

Caterina Foti

Postdoctoral Researcher
Caterina Foti

Caterina Foti: Haaveeni on tavoittaa ihmiset vauvasta vaariin ja tuoda kvanttimaailma kaikkien tietoisuuteen

Caterina Foti on mukana kvantti-instituutissa, -alustalla, -näyttelyssä ja -startupissa.

Uutiset
The low-temperature plate inside of the refrigerator. The team attaches their bolometers here. Credit: Aalto University.

Suomen kvanttiosaajat tiivistävät yhteistyötään

Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja VTT:n InstituteQ tuo yhteen alan kärkitutkimuksen ja -koulutuksen sekä edistää innovaatioiden syntymistä.

Uutiset
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Professori Maria Sammalkorpi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.