Uutiset

Tutkijoiden kehittämä menetelmä mullistaa sähköautojen akkujen kierrätyksen

Uuden teknologian avulla käytetyt litiumakut voidaan kierrättää turvallisesti ja ympäristöystävällisesti ja esimerkiksi litiumin talteenottoaste voidaan nostaa muutamista prosenteista jopa yli 70 prosenttiin.
Valkoinen sähköauto latauksessa
Kuva: Adobe Stock

Energiatutkijat ovat kehittäneet uudenlaisia ratkaisuja, joiden he uskovat mullistavan täysin sähköautoissa käytettyjen akkujen kierrätyksen kuljetuksesta ja varastoinnista aina litiumin talteenottoon.

Sähköautoissa käytetyt litiumakut ovat haastavia kierrättää ja käsitellä, sillä ne aiheuttavat palovaaran kuljetuksen, varastoinnin ja kierrätysprosessin aikana. Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämän menetelmän avulla akkujen varaus voidaan purkaa automaattisesti jo varhaisessa vaiheessa, jopa ennen kuljetusta kierrätyslaitokselle tai heti kierrätyslaitokselle saavuttaessa. 

”Ratkaisumme perustuu sähkövarauksen purkuun langattomasti eli sähkönsiirtoon. Sen avulla käytettyjä akkuja on mahdollista käsitellä turvallisesti ja tehokkaasti”, sanoo apulaisprofessori Annukka Santasalo-Aarnio Aalto-yliopistosta. 

Toinen sähköautojen akkuihin liittyvä haaste on kierrätysprosessien tehottomuus ja niistä aiheutuvat ympäristöhaitat. Nykyiset kierrätysmenetelmät perustuvat korkeisiin lämpötiloihin ja vahvojen kemikaalien käyttöön, ja litiumin talteenottoaste on vain muutamia prosentteja. Kiristyvien EU-säädösten myötä myös käytettyjen akkujen materiaalit tulisi kuitenkin hyödyntää huomattavasti nykyistä paremmin. 

”Kehitimme kierrätysmenetelmän, jossa akuista syntyvän mustan massan erottelussa hyödynnetään vettä ja ilmakuplia – ilman kemikaaleja. Ratkaisu on tehokas ja sen avulla akkujen litiumin talteenottoaste voidaan nostaa jopa 72 prosenttiin. Tutkimme lisäksi mahdollisuutta hyödyntää menetelmää muidenkin aktiivisten materiaalien talteenotossa tulevaisuudessa”, Santasalo-Aarnio sanoo. 

Menetelmille on haettu patenttisuojaa ja ne on testattu toimiviksi Aalto-yliopistossa. Seuraavaksi tiimi hakee kumppania ratkaisun testaamiseksi käytännössä kaupallisessa mittakaavassa. Tutkimusprojektin ympärille on perustettu kansainvälinen tiimi tukemaan tulosten kaupallistamista. 

”Sähköautojen akkujen kierrätys on nopeasti kasvava ala ja tarvitsee tehostamista. Tavoittelemme maailmanlaajuisia markkinoita alueilla, joilla sähköautoilu ja akkujen kierrätys on jo edistyksellistä ja kasvaa nopeasti. Käytännössä se tarkoittaa akkujen kierrättäjiä sekä -valmistajia Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa”, sanoo hankkeen kaupallistaja Juha Suojanen Aalto-yliopistosta. 

Aalto-yliopisto esittelee Slushissa 12 maailmaa muuttavaa innovaatiota, ja Discharge Innovations -tiimi on tavattavissa Aallon osastolla torstaina 21. marraskuuta klo 10–14. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuvassa henkilö pitelee älypuhelinta, jossa on hyvinvointisovellus. Taustalla on ikkuna ja kasvi.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Virtuaalinen synnytysvalmentaja auttaa kohtaamaan synnytyspelkoa

Aalto-yliopisto esittelee tällä viikolla Slushissa 12 maailmaa muuttavaa innovaatiota. Yksi niistä on virtuaalinen synnytysvalmentaja Natal Mind, jonka kehittämiseksi toteutetaan parhaillaan kliinistä tutkimusta synnytyspelon tunnistamiseen ja hoitamiseen liittyen. Natal Mind -tiimi on tavattavissa Aallon osastolla keskiviikkona 20. marraskuuta.
Ylhäältä kuvattu meriaalto ja '5th edition Ulisses' teksti.
Opinnot Julkaistu:

Muoviton meri -kesäkurssi Lissabonissa, hae mukaan 15. joulukuuta mennessä

Kurssi toteutetaan verkossa tammikuusta huhtikuuhun 2025 ja lähiopetuksena Lissabonissa heinäkuussa 2025.
Ilmakuva laiturista, jossa kelluva sauna, pieni vene laiturilla ja kaislikkoinen ranta puineen.
Kampus Julkaistu:

Otaniemeen rakennetaan talkoovoimin yhteisösauna, joka kelluu tuulivoimalan siivillä

Aaltolaisten perustama Reverlast rakentaa vanhojen tuulivoimaloiden siivistä kovatkin meriolosuhteet kestäviä kelluvia rakenteita.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

American Chemical Societyn e-kirjoja koekäytössä

Koekäytössä olevat kirjat ovat luettavissa syyskuun 2025 loppuun asti.