Työelämä muuttuu, muuttuuko ihmisten palkitseminen?

Aalto-yliopiston tutkijat ovat toimittaneet “Palkitseminen ihmisten johtamisessa” –kirjan, joka avaa palkitsemisen historiaa ja merkitystä.

Kirja julkaistiin 3.9.2015 järjestetyssä palkitsemisen tutkimuksen 20-vuotisjuhlaseminaarissa.

Tällä hetkellä palkasta ja palkitsemisesta keskustellaan vilkkaasti, oli sitten kyse niukkuuden jakamisesta, tuottavuuden kasvusta tai vaikkapa paikallisesta sopimisesta. Ymmärtääkseen aiheesta käytävää keskustelua on ymmärrettävä millaisesta kokonaisuudesta palkitseminen palkan lisäksi muodostuu.

“Vaikka palkitseminen vaikuttaa organisaation jokaiseen työntekijään sen taustatekijät, kuten historia tai yksilön kokemukset, tunnetaan usein huonosti. Aiheesta ei ole myöskään aikaisemmin kirjoitettu suomenkielistä perusteosta”, kertoo kirjan toimittaja, tutkija Minna Nylander Aalto-yliopistosta.

Kirja esittelee keskeiset palkitsemiseen liittyvät taustatekijät, jotka jokaisen ihmisten johtamisen parissa työskentelevän olisi hyvä tuntea. Kirja auttaa ymmärtämään toimintaympäristön palkitsemiselle tuottamia paineita ja työntekijöiden kokemuksia erilaisista palkitsemisen tavoista ja näin muokkaamaan oman organisaation malleja toimivammiksi.

“Kirja on nyt erityisen ajankohtainen, koska monella työpaikalla pohditaan miten tiukassa taloustilanteessa pystytään palkitsemaan henkilöstöä ja samanaikaisesti tukemaan uudistusten toteutusta. Kysymykseksi nouseekin mikä on tähän aikaan sopivaa palkitsemista”, kirjan toinen toimittaja, tutkija Anu Hakonen sanoo.

Teos on suunnattu erityisesti palkitsemisasioista vastaaville henkilöille ja alan opiskelijoille, mutta se antaa eväitä kaikille ihmisten johtamisesta kiinnostuneille.

Kirjan kirjoittajat ovat nykyisiä ja entisiä Aalto-yliopiston Palkitsemisen tutkimusohjelman tutkijoita. Suomessa on pitkä palkitsemisen akateemisen tutkimuksen historia. Kirja kokoaa yhteen keskeisen tutkimuksen ja tarjoaa aikaa kestävän mallin siitä, millä edellytyksillä palkitseminen toimii hyvin. “Palkitseminen ihmisten johtamisessa“ (Anu Hakonen, Minna Nylander (toim.), PS-Kustannus 2015).

Lisätietoja:

Minna Nylander, p. 040 554 6385, [email protected]
Anu Hakonen, p. 050 376 1083, [email protected]

Palkitsemisen tutkimuksen 20-vuotisjuhlaseminaarin ohjelma 3.9.2015

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.