Unite! Seed Fund 2024 myöntää rahoitusta kolmeen yhteis-opetushankkeeseen, joissa Aalto on mukana

Unite! Seed Fund for Teaching and Learning -rahoitushaku oli avoinna 15. kesäkuuta – 31. elokuuta 2024. Rahoituksella tuetaan yhteisten tai yhteistyöhön perustuvien opetuskokonaisuuksien kehittämistä Unite!-yliopistoallianssin painopistealueilla, erityisesti maisteritason vaihtomoduuleissa.

Näiden moduulien avulla opiskelijat voivat opiskella yhdessä tai useammassa Unite!-yliopistossa tietyn ajanjakson, edistäen kestävää opiskelijoiden liikkuvuutta. Lyhyemmät moduulit ovat pidempiä vaihtoja helpommin laajemman opiskelijajoukon saavutettavissa ja niiden odotetaan houkuttelevan enemmän osallistujia. Tämän haun kautta Unite! rahoittaa kuutta hanketta, joista kolmeen Aalto-yliopisto osallistuu ja joista yhtä koordinoi.

Hyväksytyt hankkeet, joissa Aalto on mukana

Quest for Urban Obdurate Resilience in Uncertain Milieus (QUORUM)

Luonnonkatastrofien, erityisesti vesiin ja ilmastonmuutokseen liittyvien, lisääntyvä esiintyvyys korostaa tarvetta tiivistää monitieteistä yhteistyötä kohti kestäviä, transformatiivisia ratkaisuja. Tämä projekti kehittää tapaustutkimukseen perustuvaa opintomoduulia, joka käsittelee kaupunkien veteen liittyviä monimutkaisia haasteita ja keskittyy kaupunkien jokiin ekosysteemipalvelujen tarjoajina. Projekti kehittää opiskelijoiden taitoja monitieteisissä ja monikulttuurisissa oppimiskokemuksissa, jotta he pystyvät paremmin vastaamaan veteen liittyviin haasteisiin ilmastonmuutoksen aiheuttamissa epävarmoissa ympäristöissä.

Hankkeessa on mukana viisi Unite! -yliopistoa - Aalto, University of Lisboa, Politecnico di Torino, Universitat Politècnica de Catalunya ja Kungliga Tekniska Högskolan. Aalto koordinoi hanketta.

Yhteyshenkilöt

Christine Mady, Arkkitehtuurin laitos, projektin koordinaattori
Paulo Pinho, Sähkötekniikan ja automaation laitos
Andrea Botero, Muotoilun laitos

Collaborative Learning Environments for Research-based Teaching on Industry 4.0 (CLERT-I4.0)

Unite!-yliopistoilla on vahvaa asiantuntemusta Teollisuus 4.0 -teknologioista, mutta osaaminen on jakautunut erillisiin osa-alueisiin, ja ne tarjoavat alan opetusta eri maisteriohjelmien kautta. CLERT-I4.0 tavoitteena on hyödyntää näiden erilaisten lähestymistapojen potentiaalia ja avata tutkimuslaboratorioitamme yhteisölliseen tutkimukseen perustuvan oppimisen mahdollistamiseksi luomalla vaihtomoduuleja, jotka sallivat opiskelijoiden opiskella toisessa Unite-yliopistossa.

CLERT-I4.0 hyödyntää kansainvälisiä oppimisformaatteja, jotka yhteistyökumppanit ovat yhdessä kehittäneet. Opetuksessa korostetaan käytännön laboratoriotyötä, jota täydennetään digitaalisilla työkaluilla ja verkkosovelluksilla. Lisäksi opiskelijat suorittavat lyhyitä, kahden kuukauden tutkimusjaksoja toisessa Unite!-yliopistossa sekä omassa kotilaitoksessaan. Jos fyysinen liikkuvuus ei ole mahdollista, myös virtuaalinen liikkuvuus on vaihtoehto.

Projektissa mukana olevat yliopistot ovat Universitat Politècnica de Catalunya, TU Darmstadt, Instituto Superior Técnico (Universidade de Lisbon) ja Aalto.

Yhteyshenkilö

Ville Eloranta, Johtamisen laitos

Digitaaliset ratkaisut kestävään vesien hallintaan

Digitaaliset teknologiat ja veden kestävän käytön tarve ovat aiheuttaneet vallankumouksen vesialalla. Meidän tulee kiireellisesti kouluttaa uusi sukupolvi vesialan ammattilaisia. Tavoitteenamme on luoda uusi koulutusohjelma "Digital solutions for a sustainable water management", joka olisi 18 opintopisteen laajuinen sivuainekokonaisuus.

Ohjelmaan osallistuvat yliopistot ovat Aalto-yliopisto, Politecnico di Torino (koordinaattori), Kungliga Tekniska Högskolan, Universitat Politécnica de Catalunya ja Instituto Superior Técnico Lissabonin yliopistosta.

Yhteyshenkilö

Teemu Kokkonen, Rakennetun ympäristön laitos

Katso myös

Unite! logo

Yliopistoverkosto Unite!

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.

Yhteistyö
Jar full of coins representing Unite! Seed Fund.

Hae Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa opetusyhteistyön edistämiseksi

Siemenrahalla edistetään vaihto-opintokokonaisuuksien luomista Unite-yliopistojen välillä. Allianssiin kuuluu Aallon lisäksi kahdeksan muuta eurooppalaista yliopistoa.

URL kopioitu

Opiskelijoita kirjastossa opiskelemassa.

Kevään 2025 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Kevään kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan joulukuussa.
Group of students with the Alps in the background.
Opinnot Julkaistu:

Aallon opiskelijat U!Train-matkalla tutkimassa kestävää liikkuvuutta

Kurssi käynnistyi Barcelonassa 1. syyskuuta 2024 ja kokosi yhteen 30 opiskelijaa Unite!-yliopistoista tutkimaan vihreää liikkumista ja monikulttuurisia taitoja.
Joukko ihmisiä keskustelemassa
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Thesis Day 2024 toi yhteen työnantajat ja Aallon kansainväliset maisteriopiskelijat

Tapahtumaan osallistui 40 yritystä ja noin 400 kansainvälistä maisteriopiskelijaa.
Fyysikkokilta Jyväskylässä. Kuva: Fyysikkokilta.
Opinnot Julkaistu:

Fyysikkokilta törmäsi yllättäen killan alumniin Jyväskylän normaalikoulun opettajahuoneessa

Aallon Fyysikkokilta törmäsi lukiokiertueellaan Jyväskylän normaalikoulun opettajahuoneessa johtavaan rehtoriin Antero Hietamäkeen, joka opiskeli teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa 1980-luvulla.