Uusi Aalto University Magazine esittelee mahdottoman tekijöitä

Syyskuun numeron teema mukailee kampuksella avautuvia näyttelyitä.
Uuden Aalto University Magazinen suomenkielisiä ja englanninkielisiä numeroita kuvattuna Otaniemen urheilukentän juoksuradalla.
Uudet lehdet kuvattiin olympiavuoden kunniaksi Otaniemen urheilustadionilla. Kuva: Mikko Raskinen.

”Yliopistossa olemme jatkuvasti mahdottoman rajapinnalla, kun teemme tutkimusharppauksia tuntemattomaan”, provosti Kristiina Mäkelä sanoo lehden Avauksia-palstalla. ”Kun kannustamme aloitteellisuuteen, mahdoton näyttäytyykin uudessa valossa – mahdollisuutena.”

Pääartikkelin aiheena on globaali vesidiplomatia, jossa Suomi on kokoaan suurempi tekijä ja edelläkävijä. Aalto-yliopistolla on merkittävä osansa siinä, että maa on noussut alan kärkikastiin, sanoo Antti Rautavaara ulkoministeriön Rauhanvälityskeskuksesta. Tutkijoista veden strategista ja taloudellista merkitystä avaavat professorit Marko Keskinen ja Katri Kauppi Aallosta sekä väitöskirjatutkija Bota Sharipova IHE Delftin vesialan instituutista.

Mukana matkassa -palstalla päästään professori Jukka Tuhkurin mukaan jäätutkimuksen pariin niin Etelämantereelle kuin Otaniemeen, jossa sijaitsee maailman suurin sisäjääallas.

Niin sanotut älytekstiilit ovat aiheena Keskustelua-palstalla: tulevaisuudessa verhot voivat säädellä huoneen lämpötilaa tai puuvilla puhdistua auringonvalossa. Yhteispohjoismaisesta tutkimushankkeesta kertovat apulaisprofessorit Jaana Vapaavuori Aallosta ja Anne Louise Bang VIA University Collegesta Tanskasta.

Tekniikan tohtori, toimitusjohtaja Juho Uzkurt Kaljunen kertoo väitöskirjatyön pohjalta syntyneen yrityksensä tarinan. NP Harvestin innovaatiossa otetaan jätevedestä talteen typpeä ja fosforia, joilla voi korvata mineraalilannoitteita.

Monet lehden aiheista ovat esillä myös syksyn näyttelyissä, jotka avautuvat yleisölle uudessa Marsio-rakennuksessa

Aalto University Magazine uudistuu ensi vuonna. Toimitus kerää lehdestä palautetta verkkokyselyssä, johon voit vastata täällä: aalto.fi/magazine-lukijatutkimus ja osallistua halutessasi arpajaisiin. Voittoina on kolme Aalto University Shopin lahjakorttia.

Lue näköislehti issuu.com-sivustolla.

Artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine

Irtonumeroita on saatavilla kampuksella.

Metsähovin tutkimusaseman alue rakennuksineen kuvattuna ylhäältä päin syksyisessä maisemassa metsän keskellä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Suomen ainoa radio-observatorio selvittää avaruuden salaisuuksia

Kirkkonummella sijaitseva Metsähovi kerää tietoa muun muassa Auringosta, kvasaareista ja mustista aukoista. Samalla koulutetaan tulevaisuuden avaruusosaajia.
Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Kierrätyskampanja käynnistyy Otaniemen kampuksella

Käynnistämme Otaniemen kampuksella jätteiden kierrätyskampanjan lokakuun alussa. Tavoitteena on lisätä kierrätysastetta ja vähentää sekajätteen määrää.
Frank Martela
Opinnot Julkaistu:

Kuinka elää hyvää elämää? Frank Martelan avoin Art of Living -MOOC

Kaikille avointa verkkokurssia luennoi Ph.D., apulaisprofessori Frank Martela. Kurssi on osa Aallon elämänlaajuisen oppimisen portfoliota. Kurssi julkaistiin 30.5.2023.
Aalto Open Science Award 2024. A light blue podium hovering over a blue-pink gradient background with the help of squishy-looking balloons with colored lights inside.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ehdota Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon saajaa vuodelle 2024

Ehdota itseäsi, kollegaasi, tutkimusryhmää, yksikköä tai projektia vuoden 2024 Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon saajaksi.