Uusi Aalto University Magazine tarkastelee, miten kehon rajat voi ylittää

Huhtikuun numerossa esitellään sekä konkreettisia että kuvaannollisia hetkiä, kun ihmiskeho ja teknologia kohtaavat.
Seitsemänvuotias Nelson hyppimässä trampoliinilla liikuntapuisto SuperParkissa.
Seitsemänvuotias Nelson Thottungal kokeili virtuaaliavusteista trampoliinia. Lue lasten liikuntaseikkailusta Mukana matkassa -artikkelista sivulta 24 alkaen. Kuva: Maarit Hohteri.

Avauksia-palstalla avustava vararehtori Antti Ahlava korostaa kampuksen merkitystä kohtaamispaikkana ”etäilyn” jälkeen: ”Fyysiset tapaamiset välittävät yhteisiä normeja, kasvattavat luottamusta, synnyttävät yhteistoimintaa ja sitouttavat ihmisiä yhteen.”

Lehden pääartikkeli valottaa aivokuvantamisen uusia ulottuvuuksia, kun tekoäly on tullut ihmisen avuksi. Kone on jo oppinut tunnistamaan yksilön pelkkien aivokäyrien perusteella. Seuraavaksi tutkijat valjastavat sen huomaamaan muistisairauden merkit ja auttamaan aivojen magneettistimulaatiohoidoissa.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa muotoilija Lincoln Kayiwa kertoo, miten hän on urallaan ylittänyt niin maantieteellisiä kuin ammatillisiakin rajoja.

Mukana matkassa -jutussa koetaan liikunnan riemua. Sisarukset Norah ja Nelson tuntevat saavansa supervoimat, kun he testaavat seikkailupuiston digiavusteisia trampoliini- ja seinäkiipeilypelejä. Pelien taustalla ovat professori Perttu Hämäläisen tutkimusryhmässä syntyneet ideat.

Tutkimuslähtöinen on myös Vital Signs -projekti, jossa kehitetään uudenlaista stetoskooppia. Hankkeen vetäjä, lääkäri Alexis Kouros uskoo sen myötä syntyvän monenlaisia parannuksia potilastyöhön.

Urakehityksen rajoja voi rikkoa esimerkiksi verkostoitumisen avulla. Naisten työelämän verkostoista vaihtavat ajatuksia professori Marjo-Riitta Diehl ja yrittäjä, Kauppakorkeakoulun alumni Miisa Mink.

Aalto University Magazinen numeron 30 etukannessa on kuva nuoresta Norah Thottungalista seinäkiipeilemässä.
Kansikuvassa on yhdeksänvuotias Norah Thottungal kokeilemassa seinäkiipeilyä SuperParkissa. Kuva: Maarit Hohteri.

Aalto University Magazine 30 on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi. Lehti postitetaan kaikille sen tilanneille alumneille. Irtonumeroita on saatavilla yliopiston kampuksella. Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.