Uusi eurooppalainen kumppanuus tähtää vesiliikenteen nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä

Horisontti Eurooppa -ohjelmaan liittyvä yhteistyösopimus etsii päästöttömiä ratkaisuja kaikille tärkeimmille laivatyypeille ja alan palveluille vuoteen 2030 mennessä. Tämä mahdollistaa päästöttömän vesiliikenteen ennen vuotta 2050.
Waterborne

Euroopan komission ja vesiliikenteen Waterborne -teknologiayhteisön välinen kumppanuussopimus allekirjoitetaan Euroopan tutkimus- ja innovaatiopäivillä 23.6.2021. Sopimus edistää vesiliikenteen kestävää kehitystä.

"Kyseessä on täysin uudentyyppinen yhteistyömuoto vesiliikenteen alalla Euroopassa. Päästöttömän merenkulun ja siihen liittyvien teknologioiden kehittämiseen voidaan odottaa jopa useamman sadan miljoonan panostusta, joten on tärkeää, että Aalto-yliopisto on mukana kehittämässä tutkimustoimintaa", toteaa meritekniikan professori Pentti Kujala.

”Haluamme olla mukana uuden kumppanuuden tulevissa aloitteissa ja osoittaa samalla yliopiston sitoutumista koulutukseen ja tutkimukseen, jotka täyttävät YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Samalla meritekniikan tutkimusryhmämme erinomainen tutkimustyö ja panostaminen opetukseen saavat näkyvyyttä", sanoo meritekniikan professori Spyros Hirdaris.

Yhteistyö vahvistaa vesiliikennealan kansainvälistä kilpailukykyä

Kasvihuonekaasupäästöjen ja veteen joutuvien epäpuhtauksien poistaminen edellyttää uusia ratkaisuja ja yhteistä lähestymistapaa. Kumppanuussopimus auttaa aloitteiden koordinoinnissa, päällekkäisyyksien välttämisessä ja tuottaa nopeammin tuloksia.

Yhteistyö vahvistaa eurooppalaisen teollisuuden kilpailukykyä ekologisten laivojen kasvavilla markkinoilla, joita tällä hetkellä hallitsevat Euroopan kilpailijat.

Nyt allekirjoitettu sopimus yhdistää suurimman osan Euroopan vesiliikennealasta, mukaan lukien Euroopan meriteknologiasektori (telakat ja merenkulkulaitteiden valmistajat), suuren osan maailman konttikuljetuskapasiteetista, eurooppalaiset tutkimusorganisaatiot, korkeakoulut ja alan järjestöt.

"Olemme onnistuneet luomaan läheisen yhteistyön sekä EU:n toimielinten että jäsenvaltioiden kanssa. Se osoittaa, että koko vesiliikenneala ja sen sidosryhmät ovat sitoutuneet kestävän kehityksen ratkaisujen löytämiseen", sanoo Waterborne -teknologiayhteisön puheenjohtaja Henk Prins.

WATERBORNE -teknologiayhteisö on perustettu alan toimijoiden yhteiseksi vuoropuhelualustaksi. Siihen kuuluu EU:n luokituslaitoksia, laivanrakentajia, laivanvarustajia, merenkulkulaitteiden valmistajia, infrastruktuurin ja palvelujen tarjoajia, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia kaikkiaan 18 jäsenvaltiosta.

Lisätietoja:
www.waterborne.eu

Professori Pentti Kujala

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.