Uusi kaupan alan oppikirja avaa aistimarkkinoinnin saloja
Professori Arto Lindblomin uunituoreessa oppikirjassa pureudutaan siihen, miten vähittäiskaupassa asioivan kuluttajan valintoihin voidaan vaikuttaa aistimarkkinoinnin keinoin. Aistimarkkinointi tarkoittaa aistivihjeiden avulla vaikuttamista. Aistivihjeet ovat kaupassa asioinnin aikana eri tavoin kohdattavia ja koettavia ärsykkeitä, jotka voivat ohjata kuluttajien valintakäyttäytymistä jopa tiedostamattomalla tasolla. Tämän kaltaisia valintoihimme vaikuttavia vihjeitä ovat esimerkiksi taustamusiikki, valaistus ja tuoksut. Vihjeet voivat olla parhaimmillaan hyvin tehokas keino vaikuttaa siihen, miten kuluttaja myymälässä asioi ja mitä tuotteita hän ostoskoriinsa poimii.
”Usein aistivihjeiden merkitystä ei oivalleta, vaan markkinointipanostukset kohdistetaan esimerkiksi perinteiseen printtimainontaan tai sosiaaliseen mediaan. Myymäläympäristöön kiinnittyvissä vihjeissä, kuten tuoksuissa, myymälän värimaailmassa tai tuotteiden esillepanossa on kuitenkin valtava potentiaali, koska valtaosa arkisista valintapäätöksistämme tehdään spontaanisti asioinnin aikana juuri erilaisten vihjeiden ohjaamana. Monesti asiointimme taustalla vaikuttavat vihjeet ovat vaikutuspyrkimyksissään hyvin hienovaraisia ja sellaisia, joihin emme osaa tietoisesti kiinnittää huomiota”, professori Lindblom toteaa.
Kirjaansa varten Lindblom kävi läpi satoja tieteellisiä tutkimuksia ja valikoi huolella näiden tutkimusten joukosta kiinnostavimmat tietokirjansa sisällöksi. Kirja tarjoileekin lukijalle hyvin kuratoitua tutkimustietoa vähittäiskauppaympäristön vihjeistä ja niiden vaikutuksista juuri asiointikäyttäytymisemme näkökulmasta. Lindblom esittelee kirjassaan myös suuren määrän yritysesimerkkejä vihjeiden käyttöön liittyen.
Sisältönsä puolesta kirja soveltuu niin opiskelijoille kuin tutkijoille sekä myös kaikille niille yrityksille ja yrittäjille, jotka haluavat ymmärtää, miten kuluttajien valintoihin voidaan vaikuttaa asioinnin aikana erilaisin vihjein. Kirjassa esitettyjä tuloksia voidaan soveltaa hyvin monenlaisiin asiointiympäristöihin ja asiointitilanteisiin.
”Aistimarkkinoinnin avulla vaikuttaminen ei ole helppoa ja siinä voidaan myös epäonnistua. Keskeistä on syvällinen ymmärrys siitä, miten kuluttajat havainnoivat asiointiympäristöä ja mihin he kiinnittävät huomion asiointinsa aikana sekä minkälaisia merkityksiä he antavat tekemilleen aistihavainnoille niin tietoisesti kuin tiedostamattaan. Toivon, että kirjani osaltaan auttaa ymmärtämään, miksi valitsemme niin kuin valitsemme ja miten valintoihimme voidaan vaikuttaa”, sanoo Lindblom.
Professori Lindblom toivoo myös, että kirja auttaisi kohottamaan perinteisten kivijalkamyymälöiden arvostuksen nykyistä korkeammalle. Alati kehittyvän digitalisaation keskellä helposti unohdetaan se, kuinka tärkeä rooli fyysisillä asiointiympäristöillä on arkisten valintojemme kannalta ja kuinka tärkeitä kohtaamispaikkoja ne ovat arjessamme monin eri tavoin.
Kirjan on kustantanut arvostettu brittiläinen tieto- ja oppikirjakustantaja Palgrave Macmillan. Palgrave Macmillan on arvioitu suomalaisessa Julkaisufoorumi (JUFO) -luokituksessa korkeimmalle tasolle 3.
Lindblom, A. (2023). Sensory Marketing in Retail: An Introduction to the Multisensory Nature of Retail Stores. Palgrave Macmillan.
Linkki kirjan sähköiseen versioon: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-47515-3#bibliographic-information
Lisätietoa:
Markkinoinnin laitos
Markkinoinnin laitos on menestyksekäs ja dynaaminen yhteisö opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita, joiden kunnianhimoisuus näkyy tutkimusprojekteissa ja hankkeiden verkostoissa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: