Uusi palvelu tuo tutkitun tiedon tehokkaammin päättäjien ulottuville
Suomalaisten luotto tieteeseen ja tieteentekijöihin on vankka, mutta miten tuoda uusin tutkittu tieto tehokkaasti ja nopeasti päättäjien ulottuville?
Yksi ratkaisu on tänään aloittava MustRead Akatemia. Se julkaisee suomalaisten tutkijoiden omasta alastaan kirjoittamia ajankohtaisia tekstejä, jotka on suunnattu erityisesti päättäjille. Palvelun tarkoitus on koota hajallaan olevaa tietoa helposti saatavilla olevaan ja hyödynnettävään muotoon.
Aalto-yliopistosta mukaan on ilmoittautunut jo kymmeniä kirjoittajia. Yksi heistä on työelämäprofessori Tua Björklund, joka on yksi Aalto-yliopiston Design Factoryn perustajista. Hän korostaa, että tutkimuksen vaikuttavuudelle on ensisijaista, että tuotettu tieto leviää akateemisia keskusteluja laajemmalle.
”On hienoa olla mukana uusissa kokeiluissa kehittämässä tutkimustulosten käyttöönottoa”, sanoo Björklund, joka lokakuussa julkaistavassa kirjoituksessaan käsittelee luovien alojen merkitystä.
”Luovat käytännöt eivät ole vain luovia aloja ja innovaatiokeskuksia varten. Ihmislähtöisen kehittämisen keinoin voidaan parantaa toiminnan kestävyyttä ja kannattavuutta alalla kuin alalla. Nyt on oikea aika strategisille panostuksille, jotka rakentavat pandemian jälkeistä tulevaisuutta”, hän kiteyttää.
MustRead Akatemia tavoittaa päättäjät erityisesti uutiskirjeen sekä sosiaalisen median kautta. Kaikki tekstit julkaistaan MustRead Akatemian sivuilla, ja ne ovat vapaasti luettavissa.
Mukana ovat nyt Aalto-yliopisto sekä Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistot, mutta palvelua on tarkoitus laajentaa.
"Jatkossa tarkoituksemme on kehittää palvelua myös yliopistojen ulkopuolelle, kuten sektoritutkimuslaitoksiin ja ammattikorkeakouluihin”, sanoo MustReadin toimitusjohtaja Ari Lämsä,
MustRead Akatemiassa on tänään julkaistu ensimmäiset kuusi tutkijoiden kirjoittamaa artikkelia, jotka löydät Akatemian sivuilta osoitteesta https://www.mustread.fi/akatemia. Mukana on myös Aalto-yliopiston laskentatoimen professorin Jukka Sihvosen kirjoitus Yritykset, jotka huomioivat seksuaalivähemmistöt, menestyvät paremmin.
Yritykset, jotka huomioivat seksuaalivähemmistöt, menestyvät paremmin
Seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolustaminen kohottaa yrityksen mainetta ja parantaa työviihtyvyyttä.
- Julkaistu:
- Päivitetty: