Uusi professori rakentaa tieteidenvälisiä yhteyksiä

Sebastian Schlecht aloittaa uutena professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa, rakentaen yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille.
sebastianschlecht

Tässä syyskuussa syntyy uusi tieteiden välinen yhteys Sebastian Schlechtin aloittaessa professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa. Kyseessä on jaettu positio Sähkötekniikan korkeakoulun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun välillä, joka muodostaa yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille. Schlechtin taustalla vaikuttavat matematiikka ja tietotekniikka, joista hän on siirtynyt signaalinkäsittelyyn ja akustiikkaan.

“Etenkin digitaalisten signaalien kohdalla ääni voidaan nähdä sarjana numeroita. Kun onnistut tässä, ymmärrät, että voit käyttää myös matematiikkaa äänenkäsittelyssä.”

Myös viulunsoittajana Schlecht on tuntenut paloa tuoda yhteen tekninen ja taiteellinen maailma. Akustiikka ja signaalinkäsittely ovat osoittautuneet hyviksi tavoiksi yhdistää nämä kaksi mielenkiinnon kohdetta.

“Tarkoituksenani tässä positiossa on aikaansaada rakentava prosessi, joka tuo nämä kaksi koulua lähemmäksi toisiaan ja rakentaa siltoja laitosten välille. Mielestäni tämä on läheisesti yhteydessä taustaani, sillä olen työskennellyt sekä teknisten tieteiden että taiteellisen työn parissa.”

Tällä hetkellä Schlechtin tutkimustyön erikoisalaa on huoneakustiikka. Se, miltä huoneet kuulostavat ja miten havainnoimme tämän on olennaista myös virtuaalisten maailmojen luonnissa. Tämä tulee olemaan yksi läsnäolevista näkökohdista Schlechtin kursseilla ensi vuodesta lähtien.

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.