Uusi yhteistyöverkosto rakentaa Pohjoismaista globaalia tekoälyosaamisen keskusta

Verkoston perustavat Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan johtavat tekniikan yliopistot.
Nordic AI Network
Verkoston toiminta käynnistyy jo vuoden 2019 aikana. Kuva: Maria Knutson Wedel/Chalmers University of Technology

Nordic Five Tech -yliopistoverkosto vahvistaa pohjoismaista yhteistyötä tekoälyn tutkimuksessa, koulutuksessa ja innovaatioissa uudella yhteistyöverkostolla. Nordic Artificial Intelligence Networkin tarkoituksena on tuoda yhteen jo olemassa olevaa osaamista ja houkutella uusia osaajia.

”Tekoäly muuttaa maailmaa, ja Pohjoismaiden on oltava eturintamassa tässä muutoksessa. Nordic Artificial Intelligence Network kokoaa osaajat yhteen ja auttaa näin tekemään Pohjoismaista globaalin tekoälyosaamisen keskuksen”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Verkoston toiminta käynnistyy jo vuoden 2019 aikana. Lähivuosina se vahvistaa tutkimusyhteistyötä, edistää koulutusresurssien jakamista sekä tutkii ja jakaa parhaita teollisuusyhteistyön malleja. Tavoitteena on myös viestiä pohjoismaisten tekoälyosaamisen tasosta ja lisätä kilpailtua rahoitusta sekä kansallisista että eurooppalaisista lähteistä.

Nordic Five Techiin kuuluu viisi johtavaa pohjoismaista tekniikan yliopistoa: Aalto-yliopisto, Ruotsista Chalmersin teknillinen korkeakoulu ja Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu (KTH), Tanskan teknillinen korkeakoulu (DTU) sekä Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto (NTNU). Kaikilla viidellä ylipistolla on omia tekoälyyn keskittyviä tutkimusinstituutteja ja -keskuksia. Päätös Nordic Artificial Intelligence Networkin perustamisesta tehtiin rehtorien tapaamisessa 26. huhtikuuta.

Lisätiedot:
Ville Kyrki
Professori, Älykkäät koneet
050 408 2035

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
voikukkia nurmikolla
Opinnot Julkaistu:

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025

Kauppatieteen avoimen väylän valintaperusteet vuodelle 2025 on päivitetty väylän ohjesivuille (aalto.fi).