Uusia professoreita Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu saa uusia professoreita muotoilun, arkkitehtuurin, taiteen ja median sekä elokuvan laitoksille.
Väre. Kuva: Tuomas Uusheimo

Muotoilun laitos: Julia Valle Noronha on nimitetty muotitaiteen professoriksi 1.8.2022 alkaen. Andrea Botero on nimitetty muotoilun uusista mahdollisuuksista vastaavaksi professoriksi 1.8.2022 alkaen. İdil Gaziulusoy on nimitetty pysyvään kestävän kehityksen professorin tehtävään 1.7.2022 alkaen. Mikko Jalas on nimitetty pysyvään kiertotalouden innovaatioiden ja yhteiskehittämisen professorin tehtävään 1.7.2022 alkaen. Professuuri on jaettu 60% Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitokselle ja 40% Kauppakorkeakoulu johtamisen laitokselle.

Arkkitehtuurin laitos: Ranja Hautamäki on nimitetty pysyvään maisema-arkkitehtuurin professorin tehtävään 1.4.2022 alkaen ja Tomasz Rygalik on nimitetty pysyvään kalustesuunnittelun professorin tehtävään 1.8.2022 alkaen.

Taiteen ja median laitos: Mira Kallio-Tavin on nimitetty professoriksi ja Bassam el Baroni on nimitetty pysyvään kuratoinnin ja taiteen kommunikoinnin professorin tehtävään 1.5.2022 alkaen. Arja Karhumaa on nimitetty pysyvään visuaalisen viestinnän muotoilun professorin tehtävään 1.9.2022 alkaen. Andrés Lucero on nimitetty pysyvään interaktiosuunnittelun professorin tehtävään taiteen ja median sekä muotoilun laitoksille 1.9.2022 alkaen.

Elokuvataiteen laitos: Harri Ylönen on nimitetty elokuvaleikkauksen professoriksi 1.3.2022 alkaen.

Professorit esitellään tarkemmin syksyn aikana ilmestyvissä haastatteluissa.

Uutista editoitu 6.9.2022: lisätty Arja Karhumaan ja Andrés Luceron nimitykset

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.