Uusiutuvan energian tutkimus sai huomattavan lahjoituksen

Öljy- ja biopolttoaineala ry on lahjoittanut 240 000 euroa Aalto-yliopistolle uusiutuvan energian tutkimukseen.
Solar panels Aalto University
Aallossa tutkitaan myös paljon globaalin energiamurroksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia Suomen taloudelle ja kansalaisille. Kuva: Aalto-yliopisto, Jaakko Kahilaniemi

Vuonna 1970 perustettu Öljy- ja biopolttoaineala ry on toiminut aktiivisesti alan ympäristötyön ja energiatehokkuuden edistäjänä sekä teknisen lainsäädännön ja standardoinnin kehittäjänä. Alkuvuonna toimintansa päättänyt yhdistys lahjoitti jäljelle jääneistä varoistaan 240 000 euroa Aalto-yliopistolle uusiutuvan energian tutkimukseen.

”Vaikka yhdistyksen toiminta päättyi, panostukset alan kestävään kehitykseen jatkuvat. Haluamme vahvistaa tätä kehitystä tukemalla Aalto-yliopiston merkittävää uusiutuvien energiamuotojen tutkimusta”, sanoo Öljy- ja biopolttoaineala ry:n selvitysmies ja entinen varatoimitusjohtaja Pekka Huttula.

Aalto-yliopistossa kehitetään muun muassa maailman tehokkaimpia, erityisesti pohjoiseen sopivia mustia aurinkokennoja sekä ratkotaan uusiutuvan energian varastointiin liittyviä haasteita. Aallossa tutkitaan myös paljon globaalin energiamurroksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia Suomen taloudelle ja kansalaisille.

”Olemme erittäin kiitollisia tästä lahjoituksesta. Kestävään kehitykseen ja ympäristöhaasteiden ratkaisuun liittyvällä tutkimuksella on Aalto-yliopiston strategiassa keskeinen rooli. Materiaalien ja luonnonvarojen kestävä käyttö on avainasemassa tutkimuksessamme ja opetuksessamme”, sanoo tutkimuksesta vastaava vararehtori Ossi Naukkarinen.

Lisätietoa:

Sinikka Heikkala
päällikkö, lahjoittajasuhteet, Aalto-yliopisto
puh. 0400 908 899

URL kopioitu

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.