Uutiset

Uutta tietoa luovien alojen yrittäjyydestä Itämeren alueella

CEMAT on tutkimuskumppanina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen koordinoimassa CREAENT-hankkeessa

CREAENT-hankkeen tavoitteena on kehittää luovien alojen yrittäjyyskoulutuksen ja verkottumisen toimintamalleja Suomen, Ruotsin, Viron ja Latvian korkeakouluille. Hankkeen tutkimusosion tulokset on julkaistu kahtena Aalto-yliopiston julkaisusarjan raporttina.
 
Raportti  ”Perceptions of entrepreneurship among future creative professionals – results of a survey for University Students in Finland, Estonia and Latvia” tarkastelee luovien alan opiskelijoiden näkökulmia yrittäjyyteen. Suomen, Viron ja Latvian korkeakouluopiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ymmärrystä siitä, miten opiskelijat kokevat luovien alojen yrittäjyyden uravaihtoehtona, miten he arvioivat yrittäjävalmiuksiaan ja millaiseksi he kokevat yliopistojen tarjoaman yrittäjyyskoulutuksen.
 
Raportissa ”Creative entrepreneurs’ perceptions about entrepreneurial education” paneudutaan luovien alojen yrittäjien näkemyksiin omista yrittäjyyteen liittyvistä koulutus- ja tukitarpeistaan sekä olemassa olevan koulutustarjonnan vastaavuudesta näihin tarpeisiin. Lisäksi kartoitettiin yritysten toiveita koulutuksen sisällön, menetelmien ja muodon suhteen. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 74 yrittäjää Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa.
 
Sähköiset versiot raporteista ovat saatavilla Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kirjaston sivuilla:

Perceptions of entrepreneurship among future creative professionals – results of a survey for University Students in Finland, Estonia and Latvia

Creative entrepreneurs’ perceptions about entrepreneurial education
 
CREAENT (Creative Entrepreneurship Network) -projekti tarjoaa yliopistoille välineitä edistää entistä tehokkaammin opiskelijoiden yrittäjähenkisyyttä ja tukea innovatiivisten luovien alan yritysten kasvua ja kehitystä. Hanketta rahoittavat Central Baltic Interreg IV A Programme 2007–2013, Euroopan aluekehitysrahasto ja Varsinais-Suomen liitto ja sitä koordinoi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus. Hankkeen partnereita ovat Tallinnan teknillinen yliopisto, Tarton yliopisto sekä Tukholman kauppakorkeakoulun Riian yksikkö Latviassa. Kolmivuotinen hanke käynnistyi marraskuussa 2009 ja se päättyy lokakuussa 2012.
 
Lisätietoa julkaisuista:  Luovien alojen yrittäjyys vahvassa kasvussa Suomessa ja Baltian maissa

Lisätietoa: Päivi Karhunen [email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Radiokatu20_purkutyömaa_Pasila_Laura_Berger
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Modernin arkkitehtuurin tutkimukseen merkittävä apuraha Koneen säätiöltä – Laura Bergerin hanke rinnastaa rakennuskadon luontokatoon

Aalto-yliopiston postdoc-tutkija Laura Berger ja hänen työryhmänsä ovat saaneet Koneen säätiön 541 400 euron apurahan hankkeen tutkimiseen, joka tarkastelee rakennuskadon vaikutuksia yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.
Kaksi henkilöä, toinen yllään viininpunainen paita sisätiloissa, toinen valkoinen paita ulkona.
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella aloitti kaksi uutta apulaisprofessoria

Sähkötekniikan korkeakoulun Elektroniikan ja nanotekniikan laitos sai syksyllä kaksi uutta apulaisprofessoria. Lue Kim Kwantaen ja Paul Verrinderin ajatuksia aloittaessaan Aalto-yliopistolla.
Mehiläinen kukassa
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Liiketoiminta on kestävyyttä ja kestävyys on liiketoimintaa

Vuotta 2024 voi kutsua kestävyyden mahtivuodeksi, sillä sen aikana Kauppakorkeakoulussa jatkettiin vahvasti kestävyyden edistämistä niin tutkimuksessa, opetuksessa kuin muussakin toiminnassa, mikä myös huomioitiin palkinnoin.