Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Kuva Roee Cohen

Aalto-yliopiston tutkijat onnistuivat Suomen Akatemian 2024 talvihaussa kokonaisuutena erinomaisesti. Akatemian Aalto-yliopistolle myöntämä rahoitus vahvistaa yliopiston tutkimusta kaiken kaikkiaan 27,5 miljoonalla eurolla, mikä on 13 prosenttia kaikista Akatemian tässä haussa myöntämistä rahoituksista. Edelliskerran myönnöt vastaavasta hausta, niin kutsutusta syyshausta 2022, olivat yhteensä 21,1 miljoonaa euroa ja noin 9,5 prosenttia.

Ensi syksynä Aallossa aloittaa 20 uutta akatemiatutkijaa. Tehtäviin myönnetty rahoitus Aalto-yliopistolle on yhteensä lähes 12,5 miljoonaa euroa. Akatemiatutkijoiden määrä edelliskerralla oli 16, ja saatu rahoitus 9,1 miljoonaa euroa.

Akatemiahankerahoitusta Aalto-yliopisto sai yhteensä 15,1 miljoonaa euroa, ja yliopiston tutkijat ovat mukana 30 eri tutkimusprojektissa, joissa on 32 osahanketta. Edellisessä haussa Aallon saama rahoitus oli 12 miljoonaa euroa, ja osahankkeiden määrä 30. Hankerahoitusta myönnettiin luonnontieteiden ja tekniikan, kulttuurin ja yhteiskunnan sekä biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimukseen.

Sekä akatemiatutkija- että akatemiahankerahoitukset ovat nelivuotisia.

Lämpimät onnittelut kaikille rahoituksen saaneille!

Alla olevasta liitteestä näet Aalto-yliopiston uudet akatemiatutkijat sekä akatemiahankkeet. Henkilön nimen jäljessä on laitos ja hankkeen nimi.

Voit lukea ja tutustua lähemmin rahoituspäätöksiin Suomen Akatemian tiedotteista sekä avoimessa Tiedejatutkimus.fi-palvelussa:

Tiedejatutkimus.fi

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen akatemiatutkijat ja -hankkeetKulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen akatemiatutkijat ja -hankkeetBiotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen akatemiatutkijat ja -hankkeetOhje (suomeksi): Tutkimusvaranto. Suomen Akatemian myöntämien rahoitusten haku Tiedejatutkimus.fi-portaalissa

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.