Uutiset

Vaikea taloustilanne korostaa verkostoitumisen merkitystä työnhaussa

Aalto-yliopiston suurin rekrytointitapahtuma Aalto Talent Expo kokosi yhteen 90 työnantajaa ja tuhansia opiskelijoita.
Kaksi miestä seisoo kuvan keskellä. Toinen osoittaa kuvaajan suuntaan. Molemmilla käsissä värikkäät esittee. Taustalla näkyy ihmisiä ja roll-upeja.
Kuvaaja: Sara Vertanen

Otaniemen Dipolin täytti marraskuun 24. päivänä innostunut ja vilkas puheensorina, kun työnantajat etsivät uusia talentteja ja opiskelijat tutustuivat potentiaalisiin työnantajiin. Aalto Talent Expo toi yhteen talouden, taiteiden ja suunnittelun sekä tekniikan alan työnantajat ja opiskelijat.

Suomen heikko taloustilanne näkyy myös opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden työnhaun vaikeutumisena. Vuosina 2021-2023 Aalto-yliopiston alumneista oli työttömänä 1-2 prosenttia, joka kuitenkin on yksi pienimpiä lukuja muihin aloihin verrattuna. Viimeisen vuoden aikana korkeakoulutettujen työttömyys on kasvanut Suomessa selvästi nopeammin kuin työttömyys keskimäärin. 

Taantuman aikana verkostointi- ja kontaktointitapahtumien merkitys korostuu entisestään. Vuosittain järjestettävä Talent Expo tarjoaa mahdollisuuden työnantajien ja opiskelijoiden henkilökohtaisiin kohtaamisiin.

Prosessien ja toimintamallien kehittämiseen erikoistunut Flovio etsi messuilta innostuneita ja taitavia eri alojen aaltolaisia kandeista tohtoreihin.

”Messut tarjoavat tilaisuuden tutustua opiskelijoihin ja kuunnella heidän toiveitaan. Floviolla on jo useita aaltolaisia töissä ja uskomme, että löydämme messuilta hyviä uusia hakijoita. Työnantajana tarjoamme mahdollisuuden kehittyä ja ottaa vastuuta sekä antaa oman luovuuden laulaa”, kertoo Flovion konsultti Miki Karlö

Aallon kauppakorkeakoulussa viidettä vuotta opiskeleva Hanna Mustaniemi tuli Dipoliin etsimään tieto- ja palvelujohtamisen alan töitä.

”Työpaikkoja on tänä päivänä tarjolla vähemmän kuin aiempina vuosina ja myös työnhakuprosessi on pidentynyt. Täältä saa inspiraatiota siihen, millaisista yrityksistä töitä voisi hakea, sillä mukana on paljon yrityksiä, joista en ole itse välttämättä aiemmin kuullut”, Mustaniemi sanoo. 

Kontaktien ja suhdeverkostojen luomista

Aalto-yliopiston opiskelijat ja alumnit ovat monille työnantajille haluttu ja tärkeä kohderyhmä. Talent Expossa eri kokoiset ja eri toimialojen työnantajat kertoivat työ- ja uramahdollisuuksistaan. Opiskelijoille messut olivat odotettu tilaisuus tavata yritysten edustajia kasvotusten ja kertoa omasta osaamisestaan. 

14 000 ihmistä työllistävä OP Ryhmä hakee Aallon kaikista korkeakouluista opiskelijoita trainee-ohjelmiin ja kesätöihin. Tarjolla on myös opinnäytetöitä, joiden kautta moni päätyy OP:lle töihin.

”Korkeakouluopiskelijat ovat pääkohderyhmämme, josta haluamme houkutella taloon uusia osaajia. Messuilla pääsemme kertomaan, kuinka monipuolisia työtehtäviä meillä on tarjolla aina teknologioiden kehittämisestä markkinointiin ja peruspankkipalveluista designiin”, kertoo OP Ryhmän Employer Branding Specialist Aku Buckbee

Kyky kertoa omasta osaamisesta nousi korkealle kyselyssä, jossa yliopistojen alumnit kertoivat valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen vaikuttaneista tekijöitä. Aiemman työ- ja harjoittelukokemuksen lisäksi Aallon alumnit korostavat myös kontaktien ja suhdeverkostojen merkitystä. 

Työnantajatapaamisten ohella opiskelijat pääsivät Talent Expossa hiomaan työnhakutaitojaan, juttelemaan alumnien kanssa urapoluista ja päivittämään CV-kuvansa. Opiskelijat kohtasivat työnantajia etukäteen myös virtuaalisissa JobTeaser-tapaamisissa.

Työkielenä voi olla myös englanti

Aalto-yliopiston urapalveluiden järjestämille Talent Expo -messuille osallistui noin 5 000 opiskelijaa. Joukossa oli runsaasti Aallon kansainvälisiä opiskelijoita. Heistä moni suuntasi ständeille, joilla työnantajien messukyltit kertoivat halusta palkata ei-suomenkielisiä opiskelijoita. Messukyltit viestivät myös tohtoriosaajien tarpeista ja opinnäytetyömahdollisuuksista.

Aallossa kolmatta vuotta teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa opiskeleva Timi Turpeinen tuli messuille kesätyöpaikka mielessään. 

”Etsin erityisesti data-analyysiin liittyviä tehtäviä. Nyt taantuman aikana minua kiinnostaa se, minkälaiset yritykset tarjoavat töitä oman alani opiskelijoille”, Turpeinen kertoo.

Viidettä kertaa järjestetyllä Aalto Talent Expo -messutapahtumalla on jo vakiintunut maine opiskelijoiden ja työnantajien keskuudessa. Ensi vuonna tavataan taas!

Teksti: Marjukka Puolakka

Talent Expo

Rekrytointi- ja kontaktointitapahtuma tuo yhteen talouden, taiteiden ja suunnittelun sekä tekniikan alojen työnantajat ja opiskelijat.

Lue lisää messuista:
Teksti Talent Expo - Aalto University's largest recruitment event mustalla pohjalla
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Alumni Janette Malmström
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Janette Malmström: Liiketoimintastrategi luotsaa yrityksiä muutoksessa

Monitor Deloittella työskentelevällä Janette Malmströmilla on hallussa paitsi projektinjohtaminen myös vahva näkemyksen tuottaminen.
Graphic for Aalto Creatives
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Haku Aalto-yliopiston luovien alojen esihautomoon on auki: Aalto Creatives -ohjelma alkaa maaliskuussa 2025

Aalto Creatives -esihautomon ensimmäinen kierros alkaa maaliskuussa 2025. Hae mukaan nyt!
Kuva Thesis Day -tapahtumasta vuodelta 2024. Kuvassa näkyy työnantajien edustajia ja opiskelijoita, jotka etsivät lopputyöprojektia.
Yhteistyö Julkaistu:

Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat strategisen sopimuksen uudesta viisivuotisesta kumppanuuskaudesta

Yhteistyö sisältää panostuksia Otaniemeen, yritys- ja innovaatiotoimintaan sekä kansainvälisten osaajien juurtumiseen.

Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.