Uutiset

Väitös: Tiimiyrittäjyyskokemukset kehittävät opiskelijoiden osaamista nähdä ja hyödyntää erilaisia työelämän mahdollisuuksia

Ymmärrys ja kunnioitus toisia kohtaan kasvoi tiimityöskentelyn myötä, selviää väitöstutkimuksessa.
Laskuvarjohyppääjiä muodostelmassa taivaalla

KTM Riitta-Liisa Arpiainen tarkastelee väitöstutkimuksessaan yrittäjyyden opiskelijoiden kokemuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjämäisestä oppimisesta erityisesti kehittyvissä maissa, kun yrittäjyyttä opiskellaan ja opitaan tiimeissä kokemuksellisen toimintaoppimisen kontekstissa. Yrittäjämäisessä oppimisessa korostuvat riskin ottamisen oppiminen ja epävarmuuden sietäminen. Väitöstutkimus tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 29. maaliskuuta.

Euroopan komissio sekä useat tutkijat nostavat esiin, että maailmanlaajuisen kilpailun kiristyessä myös opiskelijoiden tulee oppia ajattelemaan ja toimimaan yrittäjämäisesti, kun pyritään saavuttamaan yhteiskunnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Tutkijoiden mukaan yrittäjämäistä toimintatapaa edellytetään niin globaalisti, yhteiskunnallisesti, organisatorisesti kuin yksilöllisesti, koska epävarmuus ja toimintaympäristöjen monimutkaisuus tuovat erilaisia haasteita. Koulutuksella varmistetaan kansalaisten valmius tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen.  

Arpiainen keräsi korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia Suomesta ja Namibiasta vuosina 2009-2014, kuunteli ja seurasi opiskelijoita useamman vuoden ajan ja pyrki näin selvittämään koulutuksen aikana syntyneitä merkityksellisiä kokemuksia.

Tiimi ja siinä vertaisoppiminen opiskelijoille erityisen merkityksellisiä

Riitta-Liisa Arpiaisen mukaan yrittäjyyden opiskelijoille merkityksellisimmiksi kokemuksiksi nousivat riskin ottamisen oppiminen ja epävarmuuden sietäminen, tiimissä ja tiimin kautta oppiminen sekä oppimisprosessin aikana syntyneiden tunteiden tunnistaminen ja hyödyntäminen oppimisessa.

”Tiimissä toimiminen herätti myös runsaasti sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita, mutta prosessin kuluessa tiimissä toimiminen auttoi opiskelijoita ymmärtämään entistä paremmin toisiaan ja eri kulttuureita ja tapoja. Oppimisprosessin aikana syntynyt keskinäinen luottamus ja kunnioitus rakensivat vahvan ja toimivan tiimin.”

”Tärkeäksi ja keskeiseksi tekijäksi opiskelijoiden oppimisprosessissa nousi myös monissa projekteissa koettujen ja tehtyjen asioiden säännöllinen reflektoiminen yhdessä muiden tiimiläisten kanssa sekä sen kautta opittujen asioiden hyödyntäminen uusissa projekteissa. Tiimiläisiltä saatu tuki riskin ottamisen oppimisessa ja epävarmuuden sietämisessä koettiin myös erittäin merkittäväksi.”

Toiminta, kokemukset ja reflektio yrittäjyyskasvatuksen peruskäsitteitä

Useiden tutkijoiden mukaan toimintaa, kokemuksia ja reflektiota pidetään tämänhetkisen yrittäjyyskasvatuksen peruskäsitteinä, jotka ovat toisiinsa sidoksissa ja joista yksikään ei toisista erillään tuota oppimista. Niitä tulisikin käsitellä oppimistilanteissa aina yhdessä.

”Tiimiyrittäjyyskokemukset kehittivät opiskelijoiden osaamista nähdä ja hyödyntää erilaisia työelämän mahdollisuuksia ja rakentaa kontaktiverkostoa työelämän toimijoiden kanssa. Toisten tiimiläisten erilaisuuden sekä toisten kulttuurien hyväksyminen ja ymmärtäminen kehittyivät voimakkaasti tiimioppimisprosessin aikana. Tätä havaintoa olisi mahdollista hyödyntää esimerkiksi monissa erilaisissa työelämän monikulttuurisissa ryhmissä. Opiskelijoiden asenteissa ja syvissä oppimiseen liittyvissä uskomuksissa tapahtui muutoksia; oppiminen syventyi ja kehittyi syväoppimiseksi aikaansaaden todellista muutosta opiskelijoiden yrittäjämäisissä ajattelu- ja toimintatavoissa”, Arpiainen kertoo.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Radiokatu20_purkutyömaa_Pasila_Laura_Berger
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Modernin arkkitehtuurin tutkimukseen merkittävä apuraha Koneen säätiöltä – Laura Bergerin hanke rinnastaa rakennuskadon luontokatoon

Aalto-yliopiston postdoc-tutkija Laura Berger ja hänen työryhmänsä ovat saaneet Koneen säätiön 541 400 euron apurahan hankkeen tutkimiseen, joka tarkastelee rakennuskadon vaikutuksia yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Matti Rossi vastaanotti palkinnon
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Professori Matti Rossille tiimeineen arvostettu AIS Impact Award 2024

Tiimi voitti palkinnon teknologisesta ja yrittäjyyteen liittyvästä vaikuttavuudesta
An artistic rendering of two chips on a circuit board, one is blue and the other is orange and light is emitting from their surf
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijoiden tavoitteena on korjata kvanttivirheet huoneenlämmön sijaan superkylmässä lämpötilassa

Kvanttitietokoneiden kehityksessä yksi suurimmista haasteista on se, että kvanttibitit eli kubitit ovat liian epätarkkoja. Tarvitaan siis tehokkaampaa kvanttivirheen korjausta, jotta kvanttitietokoneita voidaan tulevaisuudessa ottaa laajemmin käyttöön. Professori Mikko Möttösellä on kvanttikorjaukseen uudenlainen ratkaisuehdotus, ja sen kehittämiseksi hän on saanut kolmevuotisen apurahan Jane ja Aatos Erkon säätiöltä.
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.