Valmistuneiden tohtoreiden kyselyn tulokset 2023

Valtaosa vastaajista katsoi saaneensa tohtoriopintojensa aikana valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta tieteellistä tietoa. Lähes puolet suuntasivat akateemiselle urapolulle. Kaikkia valmistuvia tohtoriopiskelijoita pyydetään vastaamaan valmistuneiden tohtoreiden kyselyyn.
Rows of doctors sitting with their doctoral hats on, photographed from behind

148 valmistuvaa tohtoriopiskelijaa vastasi kyselyyn vuonna 2023. 40% vastaajista puhui suomea tai ruotsia äidinkielenään. 70% oli miespuolisia.

Kokemukset opinnoista

95% vastaajista katsoi saaneensa tohtoriopintojensa aikana valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta tieteellistä tietoa.

83% koki saaneensa riittävästi ohjausta väitöskirjan kirjoittamiseen.

Kehitin toimivat tutkimus- ja ajattelutaidot. Ja uskoni omaan tutkimukseeni sekä esiintymis-, kirjoitus- ja sosiaalisiin taitoihini kasvoi.

Valmistunut tohtori 2023

Rahoitus ja opintoaika

Valtaosa vastaajista oli työsuhteessa Aalto-yliopistoon väitöskirjantekijänä jossain vaiheessa tohtoriopintojaan ja 76 prosentilla oli rahoitusta opintojensa alkaessa. 32% sai henkilökohtaisia apurahoja tohtoriopintojensa suorittamiseksi. 65% koki että sai riittäävää ohjausta henkilökohtaisen rahoituksen hakemiseen.

84% vastaajista opiskeli päätoimisesti. Kolmasosa vastaajista saavutti virallisen neljän vuoden tavoiteajan päätoimisille opinnoille. 80% valmistui alle kuudessa vuodessa.

Useimmiten mainittuja syitä virallisen tavoiteajan ylittämiseen olivat vaativa tai työläs tutkimusaihe (30% kaikista vastaajista), väitöskirjaan liittymättömät työtehtävät muualla (27%), koronatilanteesta johtuvat vaikutukset tutkimukseen (esim. pääsy laboratorioon, aineiston keräys) (25%) and tohtoriopintoihin kuulumattomien tutkimus ja/tai projektityötehtävien hoitaminen (14%).

Työskentelyolosuhteet ja tohtorintutkintoprosessin neuvonta olivat erinomaisia. Aallossa on tarjolla paljon apua ja ohjeita.

Valmistunut tohtori 2023

Työllisyys

80% vastaajista koki että tohtorinopinnot antoivat heille hyvän pätevyyden työelämään. 45% vastaajista suuntasi opintojensa aikana akateemiselle urapolulle. Loput suunittelivat työskentelevänsä yksityisellä tai julkisella sektorilla tai yrittäjinä.

Valmistumisensa hetkellä 80% vastaajista oli työsuhteessa ja suurinosa heistä oli koulutustaan vastaavassa tehtävässä. Lähes puolet työskenteli akateemisella urapolulla ja kolmannes yrityksissä. Kolme neljästä työskenteli ainakin osittain tutkimustehtävissä. Muita tyypillisiä tehtäväaloja olivat tuotekehitys, opetus, konsultointi sekä suunnittelu- ja kehittämistehtävät.

Lisätietoa työllistymiskokemuksista:

Tohtorien uraseurantakyselyn tulokset (aalto.fi)

Kyselytulosten käsittely

Kyselyn tuloksia käydään läpi tohtorinkoulutuksen työryhmässä DEWGissä ja korkeakoulujen Tohtorinkoulutusneuvostoissa. Tuloksia käytetään tohtoriopiskelijoille tarjottavan tuen kehittämiseen.

Valmistuneiden tohtoreiden kyselyn järjestää Tohtorinkoulutuspalvelut.

Anna palautetta sivusta

URL kopioitu

UniPID Virtual Studies -kurssivalikoima 2024-2025

UniPID ja sen jäsenyliopistot tarjoavat kehitystutkimuksen alaan kuuluvan Sustainability in Development -opintokokonaisuuden (aiemmin sivuaine) opiskelijoille, jotka haluavat sisällyttää tutkintoonsa globaaleja haasteita ja kestävää kehitystä käsitteleviä kursseja.
Opiskelijoita EIT Manufacturing-kesäkoulussa
Opinnot Julkaistu:

Hae nyt Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing-kesäkouluun

Tähän EIT Manufacturingin järjestämään kesäkouluun kuuluu verkossa suoritettava osuus 8.-18.7. ja paikan päällä Trenton yliopistossa, Italiassa, suoritettava osuus 22.7.-2.8.2024.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Valmistuva maisteri – anna palautetta opinnoista ja vaikuta!

Vastaa maisterin tutkinnon suorittaneiden palautekyselyyn ja vaikuta alasi opintojen kehittämiseen.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Hae syksyn energiatekniikan alan virtuaalikursseille nyt!

Unite-allianssi järjestää syksyllä virtuaalikursseja energiatekniikan alalta, joihin on kaksi hakuaikaa, yksi kesäkuussa ja toinen elokuussa.