Uutiset

Verkkomainonta ärsyttää ja unohtuu helposti

Väitöstutkimuksen tulokset auttavat mainostajia luomaan tehokasta mainontaa dynaamisessa ja monisyisessä online-ympäristössä.

Informaatiotulva ja verkossa olevien mainosten määrä kasvaa hurjaa vauhtia. Tämä näkyy myös koko ajan laskevissa mainosten klikkausmäärissä ympäri maailman.

Mainoksilla on kuitenkin vaikutuksia, vaikkei niitä klikattaisikaan. Huomion herättäminen onnistuu yleensä helposti, mutta kaikki mainosten saama huomio ei ole välttämättä positiivista, kertoo Kauppakorkeakoulusta väitellyt Jarmo Kuisma.

Hän selvitti työssään sitä, kuinka kuluttajat havaitsevat ja muistavat verkkosivuilla olevia mainoksia ja reagoivat niihin. Testitilanteissa 120 aikuisen katseen kulku näytöllä tallennettiin silmänliikekameralla, kun heille näytettiin erilaisia staattisia ja liikkuvia bannerimainoksia verkkosivuilla.

Erityisesti kuluttajia ärsyttävät ruudulle odottamatta ilmestyvät mainokset, jotka pakottavat katsomaan niitä ja estävät tai haittaavat hetken aikaa tiedonhakua varsinaiselta sivulta.

– Ärsytystä lisää vielä se, että usein mainosten teema ei ole samansuuntainen verkkosivujen sisällön kanssa.  Kuluttajat oppivat nopeasti välttämään heille epäoleellisten mainosten katsomista.

Liike kiinnittää huomion

Ihmisen havaitsemismekanismit ovat kehittyneet aikojen kuluessa, eivätkä ne muutu hetkessä. Liikkeen nopea havaitseminen suojaa vaaroilta, joten animaation liike herättää yleensä nopeasti huomiota myös ruudulla.

– Lehmät eivät lennä, mutta mainoksissa ne voivat ja joskus ”luonnottomat” keinot mainonnan huomionherättäjinä ovat tehokkaita. Toisaalta tehokas mainos ei vain kiinnitä huomiota vaan sen on kyettävä ylläpitämään kiinnostusta, jotta se ehtii vaikuttaa katsojan muistiin, mielikuviin ja ostopäätöksiin.

Vaikka mainos huomattaisiin hyvin, ei sitä aina kuitenkaan muisteta. Tätä voi auttaa jo pienikin toistojen määrä, mikä lisää sekä mainosten havaitsemista että muistamista. Vapaa surffailu saa ihmiset pysähtymään paremmin mainosten katseluun kuin tarkan tiedon etsiminen sivuilta tai vaativamman lukutehtävän suorittaminen.

Tutkimus auttaa verkkomainonnan tekijöitä saamaan kuluttajan huomio mainos- ja informaatiotulvan keskellä tätä ärsyttämättä.

Lukiessa fiksaatiot osuvat lähinnä tekstiin, mutta myös mainokset havaitaan. (Tekstiä lähempänä oleva mainos sai enemmän huomiota etenkin animoituna).

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Professori Maria Sammalkorpi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.