Vesa Vihriälä Helsinki Graduate School of Economicsin työelämäprofessoriksi

VTT Vesa Vihriälä on nimitetty taloustieteen työelämäprofessoriksi Helsingin yliopistoon. Vihriälä aloittaa tehtävässään 1.7.2019.
Vesa Vihriälä
Vesa Vihriälä. Kuva: ETLA / Matti Rajala

Keväällä 2018 perustetun Helsinki GSE:n tehtävä on nostaa taloustieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen määrää ja laatua Suomessa sekä edistää taloustieteen ja muiden tieteiden yhteistyötä. Helsinki GSE (linkki GSE:n sivuille) on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Svenska handelshögskolanin yhteinen yksikkö.

Vesa Vihriälä on toiminut useissa keskeisissä talouspolitiikan tehtävissä muun muassa EU:n komission varapuheenjohtaja Olli Rehnin neuvonantajana ja talousasioiden alivaltiosihteerinä valtioneuvoston kansliassa. Vuodesta 2012 Vihriälä on ollut Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n toimitusjohtaja. Hän jättää tämän tehtävän maaliskuussa.

Vesa Vihriälä on väitellyt valtiotieteen tohtoriksi Helsingin yliopistosta. Hänen kirjallinen tuotantonsa käsittelee etupäässä talouspolitiikkaa, rahoitusmarkkinoita ja EMU-asioita.

– Vihriälä on maan painavimpia talouspoliittisia kommentaattoreita, jonka puheenvuorot ovat asiantuntevia, punnittuja ja tieteelliseen tutkimukseen perustuvia. Hänen työelämäprofessuurinsa tukee merkittävällä tavalla Helsinki GSE:n ja Helsingin yliopiston vaikuttavuutta. Pidämme erittäin arvokkaana, että Vesa Vihriälä liittyy joukkoomme, sanoo professori Hannu Vartiainen, Helsinki GSE:n koulutuksesta vastaava johtaja.

– On hienoa päästä työuran loppusuoralla takaisin alma materiin. Minulla on ollut matkan varrella onnea saada työskennellä sellaisten ihmisten kanssa, joilta voi koko ajan oppia. Tämä tuuri näyttää jatkuvan, toteaa Vesa Vihriälä.

Vihriälän työelämäprofessuuri on osa-aikainen.

Lisätiedot:

Professori Hannu Vartiainen
Puh. 040 720 6808

Toimitusjohtaja Vesa Vihriälä
Puh. 043 824 1660
vesa.vihriälä@etla.fi

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.