Vieraileva luennoitsija David Derichs: ”Kansainvälinen opiskelijakunta tuo luennoille monimuotoisuutta ja rakentaa luovaa ilmapiiriä.”

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori David Derichs suoritti kandidaattitutkinnon Maastricht School of Business and Economics -korkeakoulussa ja maisterintutkinnon London School of Economics -korkeakoulussa. Tohtorintutkinto hänellä on laskentatoimesta Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulusta. Derichsillä on seitsemän vuoden kokemus strategiakonsultoinnista Roland Bergerillä.
Assistant professor David Derichs

Mitä ainetta opetat Mikkelin kampuksella ja milloin opetit BScBA-ohjelmassa ensimmäistä kertaa?

Opetan kurssia Principles of Accounting eli laskentatoimea, jota jotkut kutsuvat liiketalouden kieleksi. Ensimmäisen kurssini pidin Mikkelin kampuksella maaliskuussa 2020.

Mikä saa sinut palaamaan Mikkeliin?

Olen aina haaveillut pääseväni kokemaan elämää järviseudulla ja pienessä suomalaisessa kaupungissa. Opettaminen Mikkelissä tarjoaa upean mahdollisuuden tutustua Itä-Suomen kauniiseen luontoon ja kulttuuriin.

Miten kuvailisit BScBA-ohjelman opiskelijoita?

Opiskelijat ovat erittäin aktiivisia ja hyvin verkostoituneita keskenään. Se mahdollistaa interaktiivisen opetus- ja oppimiskokemuksen, jopa haastavalla laskentatoimen kurssilla. Verrattuna Aalto-yliopiston pääkampukseen, opiskelijakunta on hyvin kansainvälistä ja tuo luennoille monimuotoisuutta ja rakentaa luovaa ilmapiiriä.”.

Mitkä ovat mielestäsi BScBA-ohjelman vahvuudet?

Ohjelman keskeisin vahvuus on opiskelijoiden välinen yhteys ja vuorovaikutus. Opiskelijat voivat paremmin tukea toisiaan, eikä ketään unohdeta tai jätetä porukan ulkopuolelle!

Aktiiviset ja keskenään verkostoituneet opiskelijat mahdollistavat interaktiivisen opetus- ja oppimiskokemuksen.

David Derichs, apulaisprofessori, Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulu

Mitä mieltä olet kolmiviikkoisista moduuleista?

Kolmiviikkoisten moduulien intensiivisyys pitää opiskelijat hyvin sitoutuneina kuhunkin aineeseen, ja ohjelman valmistumisprosentti kasvaa. Ympäri maailmaa tulevat luennoitsijat tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kokea erilaisia opetustyylejä ja -kulttuureja.

Miten opinnot Mikkelissä eroaa Aalto-yliopiston pääkampuksesta?

Kurssit itsessään ovat melko samanlaisia kuin Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulussa, mutta oppimisprosessi on rakennettu hyvin eri tavalla juuri kolmiviikkoisten moduulien vuoksi.

Millaisia kokemuksesi ovat verkko-opetuksesta ja vuorovaikutuksesta opiskelijoiden kanssa pandemian aikana?

Kanssakäyminen opiskelijoiden välillä on ollut huomattavasti vähäisempää, ja oli myös hankalaa muodostaa yhteys opiskelijoihin. Mutta toisaalta opiskelijoilla on samalla mahdollisuus osallistua opiskeluun turvallisesti kotoaan (ja kotimaastaan) ja näin jatkaa tutkintoprosessia.

Mitä vierailut Mikkelissä ovat opettaneet sinulle?

Olen oppinut suunnittelemaan ja johtamaan oppimisprosessia, jossa opettajalla, aikataulurajoitteiden vuoksi, on paljon aktiivisempi rooli, kuin hänellä on perinteisten 6-8 viikkoisten opintojaksojen aikana.

Mitä vinkkejä antaisit nykyisille ja tuleville opiskelijoille?

Ottakaa kaikki irti ajastanne Mikkelissä! Älkää keskittykö ainoastaan opiskeluun, joka kieltämättä on hyvin intensiivistä, vaan tutustukaa myös toisiinne ja verkostoitukaa eri kulttuureista ja maista tulevien opiskelijatovereidenne kanssa.

Mikä on paras muistosi Mikkelistä?

Parhaita hetkiä ovat läheinen kanssakäyminen opiskelijoiden kanssa ja sen tuoma henkilökohtainen tuntuma opetuskokemukseen. Opiskelijat kääntyvät puoleesi, kun tarvitsevat tukea, ja myös kiittävät jälkeenpäin, jos ovat nauttineet kurssista.

Students sitting by Mikkeli's Cathedral.

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman.

Koulutustarjonta

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.