Viisi opiskelijaa palkittiin terveysteemaisista diplomitöistään – lahjoittajana opiskelijatempauksesta innostunut Alko

Viisi Aalto-yliopiston Life Science Technologies -maisteriohjelman opiskelijaa on palkittu erinomaisista, lukuvuoden 2018–2019 aikana tehdyistä diplomitöistään. Voittajat julkistettiin opiskelijoiden orientoitumistapahtumassa 4. syyskuuta.
Photo from the Computer Science Building

Maisteriohjelman varajohtajan Alexander Freyn mukaan palkittujen diplomitöiden tutkimus oli erittäin korkeatasoista ja niiden tulokset vaikuttavat tulevaan tutkimukseen asianosaisilla aloilla. ”Tulokset voivat johtaa esimerkiksi uusiin hoitomenetelmiin tai parempiin ratkaisuihin lasten aivokuvantamisessa. Yleisesti ottaen olemme hyvin ylpeitä näiden opiskelijoiden tekemästä työstä”, Frey sanoo.

Jokaisen palkinnon arvo on 500 euroa. Niitä varten rahaa lahjoitti Alko, jonka kertaluonteisen lahjoituksen tarkoituksena on tukea hyvinvointia ja terveyttä edistävän teknologian kehitystä. Lahjoituksen turvin opiskelijoita palkitaan vuosittain kolmen vuoden ajan.

Lahjoitus liittyy Polyteknikkojen raittiusseuran (PoRa) viimevuotiseen, leikkimieliseen tempaukseen, jonka tavoitteena oli tyhjentää Alkon myymälä Otaniemessä. Tapauksen myötä Alkon asiakas otti yhteyttä yhtiöön ja ehdotti, että he tukisivat Aallon opiskelijoiden tekemää terveyteen liittyvää tutkimusta. Alko suhtautui aloitteeseen myönteisesti, sillä yksi sen tärkeimmistä yhteiskunnallisista tehtävistä on kannustaa ihmisiä vastuulliseen alkoholinkäyttöön.

”Olemme erittäin iloisia Alkon lahjoituksesta, joka auttaa Aalto-yliopistoa tunnustamaan opiskelijoiden saavutuksia ja menestystä Life Science Technologies -alalla”, sanoo maisteriohjelman johtaja, professori Juho Rousu.

Life Science Technologies -ohjelman diplomityöpalkinnon tarkoituksena on kannustaa opiskelijoita erinomaisen lopputyön tekemiseen sekä korostamaan siinä sitä, millainen yhteiskunnallinen vaikutus heidän tutkimustuloksillaan on. Kanssaopiskelijat koulutusohjelman komiteasta valitsevat palkintojen voittajat.

Palkitut opiskelijat ja heidän diplomitöidensä otsikot:

• Henriikka Vekuri. Patient induced pluripotent stem cell-derived neurons as a model for a mitochondrial encephalopathy.
  • Roni Hytönen. Dual-energy computed tomography in radiation treatment planning.
  • Pauliina Hirvi. Generating head models for diffuse optical tomography of the child brain.
  • Iris Hakaste. Förster resonance energy transfer analysis of a dynamic DNA origami nanocapsule.
  • Heli Julkunen. Predictive modeling of anticancer efficacy of drug combinations using factorization machines.

Lisätietoa diplomityöpalkinnosta löytyy täältä.

2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.