Viron Talousnäkymät 2/2010 julkaistu

Viron talousnäkymät 2/2010 -katsaus on julkaistu CEMATin Talousnäkymät -sivustolla

(linkki katsaukseen).

Viron kriisistä toipuminen on käynnistynyt vientimarkkinoiden imussa. Vientikysyntä on kasvattanut ensimmäisenä tehdasteollisuuden tuotantoa. Myös vähittäiskaupassa on syksyllä 2010 nähty käänne parempaan, vaikka kotimainen kysyntä on edelleen vaisua. Sekä kuluttajien että yritysten tunnelmat ovat alkaneet vahvistua, vaikka työttömyyden odotetaan säilyvän korkeana. Viro liittyy euroon vuoden 2011 alusta alkaen, minkä uskotaan lisäävän maan toimintaympäristön vakautta entisestään. Viron haasteiksi tulevaisuudessa nousevat vakauden säilyttäminen ja maan kasvupotentiaalin kasvattaminen.

Latvian, Venäjän ja Kiinan talousnäkymiä käsittelevät katsaukset ilmestyvät myös pian.

Talousnäkymät-sivusto on rakennettu elinkeinoelämän toiveesta ja sen on toteuttanut Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kansainvälisten markkinoiden tutkimuskeskus CEMAT.

Sivusto tarjoaa ainutlaatuisen katsauksen Venäjän, Baltian ja Kiinan talouskehitykseen suomalaisyritysten näkökulmasta yhdistämällä makrotalouden ennusteita ja yritysten näkemyksiä. Yhdistämme Talousnäkymät -katsauksissamme useiden eri tutkimuslaitosten talousennusteita, joita tulkitsemme yritysbarometrien ja omien yrityshaastatteluidemme kautta.

Lisätietoja:
CEMATin johtaja, professori Riitta Kosonen, [email protected]

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.