Visa Koivunen nimitettiin Aalto-professoriksi

Signaalinkäsittelyn professori Visa Koivunen nimitettiin Aalto-professoriksi lukuvuoden avajaisissa. Arvonimi myönnetään professorille, jonka tieteelliset ansiot ovat poikkeuksellisen merkittäviä.
Visa Koivunen receives Aalto distinguished professor diploma from president Ilkka Niemelä
Rehtori Ilkka Niemelä nimitti Visa Koivusen Aalto-professoriksi lukuvuoden avajaistilaisuudessa 1.9.2020. Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä nimitti Sähkötekniikan korkeakoulun signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitoksen professori Visa Koivusen Aalto-professoriksi lukuvuoden avajaisissa 1.9.2020. Arvonimi myönnetään Aalto-yliopiston professorille, jonka tieteelliset ansiot ovat poikkeuksellisen merkittäviä.

Professori Koivunen johtaa signaalinkäsittelyn tutkimusryhmää. Signaalinkäsittely on laaja tutkimusala, joka liittyy fysikaalista ilmiöistä ja tapahtumista havaittujen signaalien ja datan analysointiin ja jalostamiseen relevantiksi informaatioksi. Koivusen tutkimus on keskittynyt tilastolliseen signaalinkäsittelyyn, monianturijärjestelmiin, datatieteeseen, tutka- ja tietoliikenneteknologiaan ja koneoppimiseen. Hänen työnsä tuloksia sovelletaan muun muassa tulevaisuuden tutka- ja radiojärjestelmissä, data-analytiikassa, paikannuksessa, terveydentilan seurannassa, älykkäissä sähköverkoissa ja esineiden internetissä.

Tuotteliaalla urallaan Koivunen on julkaissut yli 430 vertaisarvioitua artikkelia ja saanut kuusi patenttia, ja hänen julkaisujaan on siteerattu yli 11 700 kertaa. Hän on ohjannut 28 väitöskirjaa ja lukuisia diplomitöitä.

Koivunen on saanut useita kansainvälisesti merkittäviä tunnustuksia. Hänelle on myönnetty Euroopan signaalinkäsittelyn yhdistyksen (EURASIP) korkein huomionosoitus eli Fellow-arvonimi toisena suomalaisena. Hän on maailman merkittävimmän insinöörijärjestön IEEE:n Fellow-jäsen sekä vuoden 2015 arvostettu luennoitsija (IEEE distinguished lecturer) signaalinkäsittelyn alalla. Koivuselle on myönnetty EURASIP Technical Achievement Award -tiedepalkinto vuonna 2015 sekä useita parhaiden papereiden palkintoja IEEE-lehtiartikkeleista ja kansainvälisistä konferenssijulkaisuista.

Professori Koivunen toimi Suomen Akatemian nimittämänä akatemiaprofessorina vuosina 2010–2014. Hän oli myös vastuullisena tutkijana Akatemian Älykkäiden ja uusien radioiden huippututkimusyksikössä (SMARAD) vuosina 2002–2013.

Visa Koivunen väitteli tekniikan tohtoriksi Oulun yliopistossa vuonna 1993 ja hänet valittiin primustohtoriksi. Vuosina 1992-1995 hän oli postdoc-tutkijana Pennsylvanian yliopistossa Philadelphiassa, Yhdysvalloissa. Hän on toiminut professorina Aalto-yliopistossa ja sitä edeltäneessä Teknillisessä korkeakoulussa vuodesta 1999.

Koivunen on tiiviisti verkottunut maailman johtaviin tutkimusyliopistoihin, ja hän on ollut useita pitkiä jaksoja vierailevana professorina tai tutkijana Pennsylvanian ja Princetonin yliopistoissa sekä Nokian tutkimuskeskuksessa. Vuodesta 2010 lähtien hän on työskennellyt vuosittain 1–3 kuukautta Princetonin yliopistossa.

Koivunen on toiminut myös lukuisissa IEEE:n luottamustoimissa sekä kansainvälisissä palkinto- ja arviointikomiteoissa.

Vuonna 2015 hänelle myönnettiin Suomen Valkoisen Ruusun I luokan ritarimerkki.

koivunenvisa_02_fi.jpg

Signaalinkäsittely on tiede jokapäiväisen digitaalisen teknologiamme takana.

Visa Koivunen

Visa Koivunen

Distinguished Professor
Visa Koivunen Group

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa