Uutiset

Vuoden Nuori Tutkijayrittäjä -palkinto kiipeilyseinän kehittäjälle

Aalto-yliopistosta valmistuneen Raine Kajastilan kehittämä, tavallisen kiipeilyseinän pelialustaksi muuntava teknologia on johtanut menestystuotteeksi ja yritykseksi.
Raine Kajastila on harrastanut kiipeilyä yli 15 vuotta. Kokemuksen tuoma syvä tieto aiheesta mahdollisti menestyssovelluksen tekemisen. Kuva Laura Puikkonen / Kaskasmedia.

Ajatus lisättyä todellisuutta hyödyntävästä kiipeilyseinästä syntyi viitisen vuotta sitten Raine Kajastilan työskennellessä post doc -tutkijana Aalto-yliopistossa pelitutkimuksen parissa. Intohimo kiipeilyyn innosti tutkimaan, miten teknologian avulla voi motivoida ihmisiä liikkumaan.

Lisättyä todellisuutta hyödyntävä kiipeilyseinä, Augmented Climbing Wall, tekee projektorin avulla kiipeilyseinästä ison interaktiivisen kosketusnäytön, jolle voi luoda kiipeilyreittejä ja pelata erilaisia yksin- tai kaksinpelejä. Toteutuksessa on hyödynnetty ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen menetelmiä. Kun pelit viedään tietokoneen näytöltä paikkoihin, joissa ihmiset liikkuvat ja urheilevat, he saavat pelaamisesta viihteen lisäksi tehokasta liikuntaa.

”Kiipeilyseinä on kokonaisuus, jossa pelillisyys ja fyysisyys yhdessä muodostavat sopivan haasteen”, Kajastila kertoo.

Liiketoiminnan kannalta tuotteen skaalautuvuus on tärkeää.

”Kiipeilyseinä tuntuu vetoavan niin kokeneisiin kiipeilijöihin kuin nuoriin pelaajiin. Liikuntakeskuksista on tullut palautetta, että lapset ja nuoret tykkäävät sovelluksesta aivan valtavasti”, Kajastila iloitsee.

Tutkimuksesta lähtenyt idea on johtanut paitsi menestystuotteeksi myös yritykseksi. Kajastilan perustaman Valo Motionin kehittämiä lisätyn todellisuuden kiipeilyseiniä on lukuisissa kiipeilykeskuksissa ja sisäliikuntapuistoissa eri puolilla maailmaa.

Yrittäjyys ja tutkiminen ovat lähellä toisiaan

Tekesin rahoituksen saamisella oli ratkaiseva rooli kiipeilyseinän kaupallistamisessa ja saamisessa kansainvälisille markkinoille. Toinen onnenpotku oli esittelyvideon lataaminen internetiin syyskuussa 2016.

"Kiinnostusta kiipeilyseinään oli jo kertynyt esittelyistä useissa eri tapahtumissa, mutta video antoi lopullisen sysäyksen tuotteen kysynnälle. Syyskuun jälkeen pelin esittelyvideota Facebookissa on katsottu 29 miljoonaa kertaa, ja järjestelmää on tilattu kymmeniä ympäri maailmaa”, Kajastila kertoo.

Valo Motion on jo kolmas Kajastilan perustama yritys. Väitöskirjatyönsä välissä Kajastila oli pari vuotta pyörittämässä tutkimusalueeseensa liittyviä yrityksiä, joista toisen liiketoiminta myytiin Facebookille. Kajastila palasi tekemään väitöskirjansa loppuun ja jatkoi post doc -tutkijana professori Perttu Hämäläisen ryhmässä.

Liikunnan motivointi pelien ja teknologian avulla on ollut Perttu Hämäläisen ja hänen tutkimusryhmänsä missiona jo pitkään.

”Kiipeilyseinän kohdalla motivoimme ihmisiä liikkumaan ja samalla opetamme heille uusia taitoja täysin uudella ja interaktiivisella tavalla. Kaupallistamisen keinoin voimme vaikuttaa yhteiskuntaan enemmän kuin vain julkaisemalla tutkimusartikkeleita”, sanoo Kajastilan tunnustuksesta iloitseva Hämäläinen.

Kajastilan mukaan tutkimusta ja yritystoimintaa on haastavaa yhdistää täyspainoisesti samanaikaisesti, mutta niissä on toisiaan ruokkivia elementtejä.

”Molempia voi tehdä omista lähtökohdistaan: tutkia kiinnostavia aiheita ja toteuttaa hyviä tuotteita ja sovelluksia. Hyvää ideaa kannattaa lähteä kokeilemaan, ja Aallossa siihen saa tukea.”

Lisättyä todellisuutta hyödyntävä kiipeilyseinä tekee kiipeilyseinästä ison interaktiivisen kosketusnäytön, jolle voi luoda kiipeilyreittejä ja pelata erilaisia yksin- tai kaksinpelejä. Kuva Augmented Climbing.

Vuoden nuori tutkijayrittäjä on 5 000 euron tunnustus, joka myönnetään tutkimukseen perustuvaa yritystoimintaa synnyttäneelle tutkijalle. Palkinnon jakaa KAUTE-säätiön Akateemisen yrittäjyyden rahasto. Vuonna 2015 Tutkijayrittäjä -palkinnon voitti Nyhtökauran keksijä Reetta Kivelä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Professori Maria Sammalkorpi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.